بیماری های پس از زایمان

بیماری های پس از زایمان

خوشبختانه مراقبت‌های بعد از زایمان افزایش یافته و با ارتقای بهداشت مادرانی که به تازگی زایمان داشته اند، مشکلات بعد از زایمان کمتر شده است. اما هنوز هم مشکلات بعد از زایمان وجود دارد.

یکی از رایج ترین بیماری های بعد از زایمان، عفونت ها هستند. عفونت هایی که علل متعددی برای به وجود آمدن آن ها است.

انواع عفونت بعد از زایمان

  • عفونت ناحیه برش سزارین

در روش سزارین برای رسیدن به جنین برش هایی داده می شود که حتی با استریل بودن ناحیه برش، امکان عفونت وجود دارد. البته در زایمان طبیعی هم به دلیل برش خاصی که در این روش است ممکن است برش عفونی شود. عفونت هایی که در ناحیه برش امکان وجود آن ها است بعد از گذشت شش یا هفت روز بعد از سزارین خودشان به شکل قرمزی و یا ترشحات چرکی نشان می دهند.

  • عفونت مثانه

از علایم عفونت مثانه حبس ادرار، ادرار به صورت قطره‌ ای، سوزش در ادرار، احساس درد هنگام دفع و دیده شدن خون در ادرار است. در عفونت مثانه، بیمار باید به پزشک اطلاع دهد که معمولاً درمان به شکل افزایش در مصرف مایعات و استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک می باشد.

  • خونریزی

این عارضه مهم تری علت مرگ‌ مادران بعد از زایمان است. در حالتی رحم قدرت انقباض خود را از دست بدهد و ایجاد خون ریزی زیادی می کند.

  • عفونت رحم

تب بالای 38 درجه سانتی گراد و نبض سریع، وجود دردهای زیر شکمی همراه با احساس درد هنگام لمس ناحیه رحم، از دست دادن اشتها و بی حالی و… . اگر در ناحیه رحم عفونت وجود داشته باشد خونریزی این ناحیه با بوی بدی همراه است و حتی ممکن است مایعی سبز یا زرد رنگ دیده شود که نشان دهنده وجود چرک در این ناحیه است. همچنین احتمال سردرد و لرز شدید نیز می باشد.

  • عفونت پستان

با  تجمع شیر در پستان مادر، باکتری ها شروع به رشد می کنند و تعداد ان ها افزایش می یابد؛ همچنین ممکن است باکتری ها به دلیل وجود زخم در نوک پستان به داخل راه پیدا کنند و رشد و تکثیر پیدا کنند و باعث مشکلات جدی تر شوند.  این نوع مشکل نادر می باشد و تعداد افراد مبتلا به آن به شدت کم می باشد.

مراقبت های بعد از زایمان نقش بسیار مهمی دارند و در حقیقت شامل حفظ سلامتی مادر و هم نوزاد هستند که توصیه می شود که مادر در این دوران تحت نظر یک متخصص باشد.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button