ترس کودکان از صدای بلند

ترس کودکان از صدای بلند

از جمله سوالات متداولی که مادران از متخصصان مرکز مامایی رویان مهر سلامت می پرسند، این است که چرا کودکان از صداهای بلند می ترسند؟ این ترس از صدا بیشتر در کودکان حدود 2 سال بیشتر بروز می کند.

بیشتر صداهایی که این کودکان از آن ها ترس دارند، صدای بلند، جیغ سایر بچه ها و صدای بسته شدن درب می باشد. این صدا ها باعث هراسان شدن کودکان می شود و مادران نمی دانند دقیقا باید با این ترس کودکان چه کنند. در این مقاله متخصصان مرکز مامایی رویان مهر سلامت به بررسی دلایل ترس کودکان و راه های بهبود و درمان آن می پردازند.

ترس-کودکان-از-صدای-بلند

دلایل ترس کودکان از صدای بلند

در وهله اول باید علت این ترس ها را پیدا کنیم. بیشتر کودکان به دلایل داشتن زمینه ارثی، از صدای بلند هراسان می شوند. برخی از کودکان به دلیل داشتن حساسیت های شنیداری، معمولاً به صداهای بلند واکنش نشان می دهند. همچنین گروهی از کودکان به دلیل بروز حادثه و یا ایجاد ترس، به صداهای بلند حساس شده اند و عکس العمل های متفاوتی نشان می دهد. این گروه از کودکان با شنیدن صداهای بلند، حالت ترس بهشون دست می دهد.

در کودکان بالای دو سال نیز به دلیل رسیدن به مرحله رشد پیش عملیاتی تفکر ، مرز بین واقعیت و خیال را نمی توانند به خوبی تشخیص دهند و دچار یک سری توهم و ترس ها می شوند. این توهمات مانند لولو، زامبی و از این دست تخیلات باعث می شود تا صداهایی بشنوند، که در وجودشان ترس ایجاد می کند.

در مجموع با توجه به موارد فوق، می توان گفت اصلا جای نگرانی نیست و با انجام یک سری  اقدامات می توان این ترس ها را در کودکان کاهش داد و یا از بین برد.

راه های درمان ترس کودکان از صدای بلند

در گام اول می توان برای بهبود و کاهش این ترس زمانی که در منزل هستید، در هنگام تماشای تلویزیون و یا شنیدن موسیقی، صدا را به تدریج زیاد کنید. این افزایش تدریجی باید به گونه ای باشد که کودک احساس افزایش صدا را نداشته باشد.

در گام بعدی می توانید با حضور در کلاس های مادر و کودک در مرکز مامایی رویان مهر سلامت می تواند بسیار کمک کننده باشد تا این ترس ها در کودکان را در این سن کاهش داد. توصیه می شود تا در کلاس هایی که تعداد افراد در کلاس کم باشد تا کودک به دلیل وجود صدا اذیت نشود. به مرور زمان در این کلاس ها صدا و جمعیت زیاد می شود و کودک با افزایش حجم صدا به طور تدریجی رو به رو می شود.

در صورتی که کودک بعد از گذشتن 2 الی 3 ماه از این دوره و کلاس ها همچنان از صدای های بلند وحشت داشته و با شنیدن این صداها دچار ترس و هراس می شود، باید برای درمان های پیشرفته تر به مشاوره و متخصص کودک مراجعه نماید. زیرا در صورتی که این کودک درمان نشود در بزرگسالی دچار مشکل می شود.

سایر خدمان مرکز مامایی رویان مهر سلامت :

مشاوره قبل از بارداری

مشاوره ژنتیک

آموزش های قبل از بارداری 

پیلاتس در بارداری

و ….

راه های ارتباطی با مرکز مامایی رویان مهر سلامت

خانم زهره  شفیعی:  تلفن مشاوره تهران:84 12 230 909             

شهرستان:0748 907 909

خانم سکینه بهبودی :تلفن مشاوره تهران: 38 12 230 909
شهرستان:0738 907 909

email: inbox@royanmama.com

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

2 comments

  1. سلام اگه بچه ای زیادی جیغ بکشه نه از ترس . بلکه به خاطر اینکه خوشش میاد . چیکار میشه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button