تغذیه تکمیلی کودک

تغذیه تکمیلی کودک :در این مدت بعد از استفاده از شیر مادر 6-5 وعده غذای کمکی به او بدهید.
شروع غذای کمکی معمولا با فرنی است و بعدها می توان از حریره بادام و پوره سیب زمینی استفاده کرد و بعد از مدتی سوپ را هم شروع کنید و در صورت نیاز به او می توان آب جوشیده سرد داد.
برای اینکه به غذای کوچولو تنوع بدهید می توانید هر 3-2 روز یکبار مواد تشکیل دهنده سوپ را عوض کنید مثل جو،گندم،بلغور،رشته فرنگی.حتی می توانید 1 قاشق مرباخوری کره یا روغن مایع اضافه کنید که خیلی هم برای بدن او مفید است.
وقتی کوچولوی شما 9 ماهش تمام شد می توانید حبوبات را هم به سوپ اضافه کنید.و بهتر است اولین حبوبات عدس و ماش باشد که زود هضم تر هستند.در آخر این ماه آبمیوه هم می توانید به فرزندتان بدهید.
ممنوعاتی که باید مورد توجه قرار دهید این است که تا قبل از یک سالگی کیوی،توت فرنگی،توت سفید،تمشک،خربزه،آلبالو و گیلاس که موجب حساسیت در اومی شود ممنوع است.
پنیر،سفیده تخم مرغ،شکلات،میگو،فلفل،ادویه جات،ترشی ها،نمک،نوشابه های گازدار،آبمیوه صنعتی،لپه،نخود و اسفناج هم نباید استفاده شود.مصرف دانه کشمش،دانه انگر،ذرت،تکه های سوسیس،آجیل ،تکه های خام و سفت سبزیجات مثل هویج و تکه های گوشت ممکن است داخل گلوی شیرخوار بپرد و او را خفه کند.
نکاتی در مورد تغذیه تکمیلی
غذا را از مقدار کم شروع کنید و به تدریج بر حجم آن بیافزایید.
تنوع و جنس مواد غذایی مورد استفاده باید به تدریج وارد غذای شیرخوار بشود.
در شروع تغذیه کمکی باید غذا آنقدر رقیق باشد که کمی از شیر مادر قوامش بیشتر باشد.
در ابتدا از یک نوع غذای ساده شروع کنید و بعد به تدریج مخلوطی از چند غذا به کودک بدهید.
به تدریج بر غلظت غذا اضافه کنید و اینگونه شیرخوار کم کم برای جویدن غذا آماده می شود .
اگر کودکتان نسبت به نوعی غذا بی میل بود برای دادن آن پافشاری نکنید.حدود2-1 هفته آن غذا را حذف کنید و بعد از مدتی دوباره آنرا شروع کنید.
تا پایان 12 ماهگی غذای اصلی شیرخوار هنوز شیر مادر است.تغذیه با شیر مادر را به طور مکرر و بر حسب تقاضای شیرخوار در تمام مدت شب و روز ادامه دهید.
پس از چند ماه از شروع تغذیه تکمیلی توجه کنید یک نوع غذا در وعده های پشت سرهم کودک را نسبت به آن غذا بی میل می کند تنوع در وعده های غذایی نکته بسیار مهمی است.
در غذا دادن به شیرخوار باید حوصله و وقت کافی داشته باشید و با آرامش به کودک غذا دهید.
در یکسال اولیه ابتدا تغذیه با شیر مادر صورت می گیرد و بعد غذای کمکی ولی در حوالی سال دوم ابتدا غذا و بعد شیر مادر توصیه می شود تا به تدریج شیرخوار را از شیر بگیرید.
شروع غذای کمکی با فرنی آرد برنج است که روز اول از یک قاشق مرباخوری یک بار در روز شروع شده و کم کم به مقدار و دفعات آن متناسب با آشتهای کودک اضافه می شود طوریکه در پایان هفته به حدود 12 قاشق مرباخوری برسد ولی شیر مادر همچنان غذای اصلی شیرخوار است.
در طی هفته دوم می توانید حریره بادام را شروع کنید که شروع و ادامه آن همانند فرنی است.می توانید از یک وعده فرنی و یک وعده حریره بادام استفاده کنید.ودرطی هفته بعدی سوپ را به عنوان غذای جدید به غذای شیرخواراضافه کنید.
درابتدای شروع سوپ ازگوشت بدون چربی به اندازه یک تکه خورشتی،برنج،هویج تهیه کنید.وهر3-2روزنوع سبزیدیگری میتوانیدبه سوپ اضافه کنید.مثل جعفری،گشنیز،لوبیاسبز،کدوسبز،گوجه فرنگی،وکدوحلوایی به سوپ ویا غذای کودک نبایدنمک،شکریاچاشنی اضافه کنید.ازاسفناج تاپایان یکسال نمیتوانیداستفاده کنید.باشروع ماه هشتم دیگرزرده تخم مرغ هم به رژیم غذایی شیرخواراضافه میشود. میتوانیدزرده تخم مرغ را در برنامه غذایی صبح کودکتان بگنجانید و زرده تخم مرغ بایدبه اندازه یک نخودباشدنه بیشتر.
از9ماهگی میتوانیدحبوبات راهم به سوپ کودک اضافه کنیدمعمولااز عدس وماش شروع میکنندکه هضم آسانتری دارند.ولی خیساندن حبوبات قبل ازاستفاده ازآن درسوپ فراموش نشود.
درهفته دوم ماه نهم ازمیوه های فصل آبمیوه تازه تهیه کنیدازیک قاشق مرباخوری در روز همراه بایک قاشق آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.تا کم کم به 6 قاشق مرباخوری آبمیوه خا لص برسید.
ازماه دهم میتوانیدازمیوه های رسیده و کاملا شسته شده استفاده نمائیدمی توان از1قاشق مرباخوری میوه فصل شروع کنیدمثل آبمیوه مقدارمیوه به مرور افزایش دهیدتا به 6-5قاشق در روزبرسد.

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button