تقویت تخمک گذاری با تغذیه مناسب

تقویت تخمک گذاری

روز تخمک گذاری یعنی روزی که یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می شوند. این دوره در حقیقت دوره باروری در سیکل قاعدگی می باشد. علم توانسته است ثابت کند که مواد مغذی و تغذیه نقش مهمی در افزایش و سلامت باروری ایفا می کند و می تواند با افزایش کیفیت تخمک و تقویت تخمک گذاری به رشد جنین سالم تر کمک کند.

تقویت تخمک گذاری
تقویت تخمک گذاری

افزایش کیفیت تخمک

شواهد بسیار زیادی وجود دارد که ثابت میکند رژیم غذایی پیش از بارداری بسیار مهم است و حتی اگر غذاهای نامناسب و ناسالم استفاده کنید میتواند سبب ناباروری هم حتی بشود. پس تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می تواند در تقویت تخمک گذاری مؤثر باشد و از ناباروری جلوگیری کند. حتی نوسانات وزن شما و یا وزن بسیار کم و زیاد شما هم بر تخمک گذاری موثر است.

هورمون استروژن از فاکتورهای مهم و مؤثر بر تخمک گذاری است زیرا سلول های چربی استروژن تخمک گذاری را تنظیم میکنند. پس کمبود وزن مناسب یعنی استروژن کافی ندارید و اضافه وزن یعنی استروژن زیاذی تولید می شود. هورمونها هم چنین از طریق ترکیبات موجود در مواد غذایی خود را بازسازی می کنند.

رژیم غذایی مناسب که سرشار از مواد مغذی باشد برای فعالیت هورمونی ، تولید و تعادل ، رشد جنین، سلامت تخمک و خیلی از عوامل دیگر لازم و ضروری است. معمولاً رژیم غذایی هرروز تا 90 روز آینده بر سلامت تخمک و اسپرم تأثیر گذار است.

افزایش تخمک گذاری

مصرف زیاده از حد چربی، کربوهیدرات و پروتئین حیوانی باعث افزایش مشکلات تخمک گذاری میشود. برای تغذیه مناسب تر می توانید سبزیجات سرشار از پروتئین را جایگزین مصرف گوشت مرغ یا گوسفند کنید. مثل انواع آجیل ها،حبوبات و…حتی بادام تازه میتواند جایگزین عالی برای لبنیات غیر ارگانیک باشد. محصولات لبنی کم چرب را جایگزین لبنیات پرچرب کنید تا احتمال تخمک گذاری را افزایش دهد.

مصرف مکمل های آهن و اسید فولیک باعث کاهش ناباروری ناشی از تخمک گذاری می شود. با مصرف مواد غذایی سالم بستری مناسب را برای بارداری بهتر و سلامت جنین تان فراهم میکنید.

کولین برای کاهش نقایص ژنتیکی

کمبود کولین یکی از دلایل شایع ابتلای جنین به نقص لوله عصبی می باشد. نوعی ماده غذایی است که باعث کاهش ژن هایی می شود که می توانند سبب نقایص هنگام تولد شوند و برای عملکرد مغز بسیار مهم است. منابع غنی از کولین شامل :زرده تخم مرغ، جگر گاو و کلم پیچ هستند. برخی گیاهان دارویی مثل جینسینگ، شیرین بیان، ساسافرا، هل و گیاه پنج انگشت بهتر است کمتر مصرف شوند.

وزن مناسب برای قبل از بارداری

وزن قبل از بارداری تاثیر زیادی بر وزن جنین دارد. مطالعات نشانه داده که زنانی که کمبود وزن دارند به احتمال بیشتری جنین شان وزن پایین تر از حد معمول خواهد داشت. زنانی که وزن بالا دارند به احتمال بیشتری به بیماری هایی مانند دیابت بارداری و فشار خون در بارداری مبتلا می شوند.

مرکز مامایی در تهران با نام رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.
تقویت تخمک گذاری
تقویت تخمک گذاری

رژیم غذایی مفید قبل از بارداری

  • مواد غذایی متشکل از گندم، برنج، جوی دوسر، ذرت، جو و یا دیگر غلات اگر به صورت کامل ( همراه با سبوس) خورده شود بسیار مفید است.
  • سبزیجات خود را از انواع مختلفی انتخاب کنید. به صورتی که از رنگ های مختلفی تشکیل شده باشند مانند سبز تیره، قرمز، نارنجی.
  • میوه ها و آب میوه ها همگی مفید هستند. ولی همواره سعی بر این باشد که میوه ها تازه باشد.
  • محصولات لبنی کم چرب بسیار مفید هستند زیرا دارای کلسیم فراوانی می باشند.
  • پروتئین دریافتی خود را از گوشت و مرغ کم چربی تامین کنید. از منابع پروتئینی مختلفی مانند ماهی، آجیل ها، نخود و لوبیا استفاده کنید.

منبع : https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=90&ContentID=P02479

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button