سرطان دهانه رحم

سرطان زمانی در یک ناحیه از بدن اتفاق می افتد که سلول های به طور غیر طبیعی رشد کنن و تکثیر شوند. سرطان دهانه رحم هم به همین روال به وجود می آید و رشد غیرطبیعی سلول ها در گردن رحم آغاز می شود. این سلول‌های غیرطبیعی می تواند منتشر و به دیگر ارگان های بدن حمله ور شده و این بیماری در آن ناحیه هم سرایت کند. طبق آمارهای گزارش شده سرطان دهانه رحم چهارمین عامل مرگ‌ و میر زنانی است که بر اثر سرطان از بین می‌روند.

 

در ابتدای بیماری سرطان رحم، معمولاً علائمی در بیمار بروز نکرده و مشکلی را برای او به وجود نمی آورد. ولی با پیشرفت بیماری و افزایش در میزان رشد این سلوا های غیر طبیعی علائم و اختلالاتی در بدن بیمار خود را نشان داده و باعث می شود تا فرد به پزشک مراجعه کند. با مشخص شدن بیماری فرد به متخصص زنان و دیگر متخصصان این حوزه ارجاع داده شده و انتخاب نوع درمان انجام می شود.

  • علائم سرطان دهانه رحم

این علائم شامل خونریزی واژنی، درد لگن یا دیسپارونیا، احساس درد در هنگام نزدیکی در رابطه زناشویی و… . علائم سرطان دهانه رحم در افراد متفاوت بوده و می تواند به صورت علائم مختلفی بروز کند.

 

  • علت بروز سرطان دهانه رحم

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند باعث سرطان دهانه رحم شده و فرد را با مشکلاتی مثل نازایی مواجه کند. ویروس نام برده شده برای مدتی در بدن باقی می‌ ماند و با نفوذ در سلول های رحم، به آن ها آسیب می زند.  با این نفوذ برخی از آن ها به سلول‌های سرطانی تبدیل شده و منتشر می شوند. به مروز زمان بر تعداد این سلول های مهاجم افزوده می شود و فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا می گردد.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که با تاثیر منفی در سلول های این ناحیه باعث به وجود آمدن این نوع از سرطان می شوند، مانند استعمال دخانیات،  ضعف در سیستم ایمنی بدن، مصرف بعضی از قرص های ضد بارداری، داشتن رابطه جنسی در سنین پایین و یا داشتن شریک‌های جنسی متعدد و…

 

  • تشخیص سرطان دهانه رحم

یکی از راه های تشخیص غربالگری دهانه‌ رحمی بوده که با تست پزشکی پاپ اسمیر انجام می شود. این تست آزمایشی ساده و بدون درد است که به منظو شناسایی سلول‌های غیرعادی اطراف و داخل رحم انجام می گردد.

برای انجام بررسی های بیشتر معمولاً متخصص تصویربرداری پزشکی را تجویز خواهد کرد تا میزان گسترش بیماری  با کمک آن تشخیص داده شود.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button