سلامت دوران یائسگی 2

سلامت دوران یائسگی| در یادداشت شماره قبل از عوامل مهمی یاد شد که در سن یائسگی زنان دخیل هستند، روش و سبک زندگی، طبیعت و تربیت، دخانیات، ضربه و وزن کم بدن برای مدت طولانی از جمله مواردی است که در سن و زمان یائسگی بانوان نقش مهمی دارد، موارد زیر نیز از جمله دلایل دیگر است که لازم است در این شماره به آنها اشاره کنیم.
برداشتن تخمدان یا رحم
اگر تخمدان‌های خانمی به صورت غیرقابل ترمیم تخریب شود و از راه عمل جراحی برداشته شود، سریعا یائسه می‌شود. این عمل جراحی را نباید با هیسترکتومی (برداشتن رحم) اشتباه کرد. بسیاری از بیماران از تغییرات بعد از عمل جراحی ناراحتند اگر چه بعد از این عمل خانم‌ها قاعده نشده و قدرت تولید مثل را از دست می‌دهند اما اگر دو تخمدان یا یکی از آنها و یا حتی قسمتی از آن دست نخورده باقی بماند، هورمون‌های زنانگی تا هنگام یائسگی تولید می‌شوند اما یائسگی زودتر از معمول خواهد بود.
چربی زیاد بدن
یکی از حالت‌های معمولی که موجب به تعویق انداختن یائسگی مي‌شود، چربي زياد بدن است. بانوان چاق به مدت طولانی‌تری نسبت به خانم‌هاي لاغر قاعده می‌شوند.
بیماری‌ها
سلامت پس از بارداری  | برخی بیماری‌های خاص موجب تحریک سیستم غدد برای تولید استروژن اضافی است. مثلا بانوان مبتلا به سرطان سینه و رحم و خانم‌های دارای فیبروئید و خانم‌های مبتلا به دیابت ممکن است دیرتر از سن معمول یائسه شوند.
عواملی که سن شروع یائسگی را متاثر می‌سازد
1- یائسگی دیرتر از معمول: وزن زیاد، سرطان سینه و رحم، فیبروئید یا دیابت
2- یائسگی زودتر از معمول: وزن خیلی کم، برداشتن رحم، بستن لوله‌ها، تخریب اعضای دستگاه تناسلی، استعمال سیگار و سوءتغذیه چه کسانی مشکلات یائسگی را تجربه می‌کنند
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، 75 تا 80 درصد از بانوان تنها در یک یا دو علامت از یائسگی رنج می‌برند اما در 10 تا 35 درصد آنها علايم یائسگی آنقدر شدید است که به مشورت و کمک پزشک نیاز دارند.
سلامت پس از بارداری ، عوارض یائسگی در برخی از زنان کمتر است
1- زنانی که به صورت خانوادگی سن شروع بلوغ و قاعدگی شان دیرتر است
2- بانوانی که هرگز ازدواج نمی‌کنند
3- بعد از سن 40 سالگی زایمان داشتند
4- از لحاظ اقتصادی و مالی وضعیت خوبی دارند
5- تحصیلات بالایی دارند.
عوارض یائسگی در برخی از زنان بیشتر است
1- زنانی که دارای علايم پیش از قاعدگی هستند
2- یائسگی پیش از موقع داشتند
3- یائسگی بر اثر عمل جراحی برداشتن تخمدان داشتند.
علایم و عوارض یائسگی
1- تغییرات سیکل قاعدگی: شایع‌ترین علامتی است که در 90 درصد افراد رخ می‌دهد. این تغییرات مربوط به فعالیت تخمدانی و هورمون‌هایی که از هپوفیز قدامی ترشح می‌شود بوده و به اشکالی مثل کاهش فاصله بین سیکل‌ها، افزایش میزان خونریزی در هر سیکل،
لکه بینی اواسط سیکل یا افزایش فاصله بین سیکل‌ها بروز می‌کند.
2- گر گرفتگی: دومین و ناراحت‌ترین علامت دوران نزدیک به یائسگی است و در حدود 75 تا 85 درصد افراد به آن مبتلا می‌شوند. گرگرفتگی احساس فرد به صورت گرم شدن ناگهانی و شدید قسمت فوقانی بدن است که به طور تیپیک تا 4 دقیقه طول می‌کشد.
شدت حملات بسیار متغیر بوده و معمولا شب‌ها تشدید می‌شود (عرق شبانه) و ممکن است موجب اختلال در خواب شود. ضمن اینکه هوا و لباس گرم، نوشیدنی داغ، غذاهای حاوی ادویه زیاد، کافئین(قهوه، چای، شکلات) داروها، الکل، خوردن غذای زیاد و سریع غذا خوردن، استرس یا هیجان از محرک‌های اصلی گرگرفتگی هستند.
درمان طبیعی گر گرفتگی
ورزش، تنفس عمیق، رژیم غذایی مناسب (عدم استفاده از تنقلات و شیرینی جات)
هورمون‌های گیاهی یا فیتو هورمون‌ها مانند فرآورده‌های سویا
مصرف سبزی و میوه‌جات حاوی هورمون‌های گیاهی مانند لوبیا سبز، نخود سبز، جعفری، سیر،
مریم گلی، شیرین بیان، کنجد و سویا؛ میوه‌جات نیز مثل مصرف انار، سیب، گیلاس و گیاهان دارویی.
پوکی استخوان
کاهش توده استخوانی به حدی که باعث افزایش شکنندگی استخوان شود، پوکی استخوان گفته می‌شود.
در زنان کاهش جرم استخوانی زودتر آغاز شده و روند آن شش مرتبه سریع‌تر از مردان است.
ساده‌ترین دلیل آن کوچک‌تر بودن استخوان در بانوان است که در یادداشت و مطالب بعدی در مورد مشکل پوکی استخوان اطلاعاتی را ارایه خواهیم داد

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button