عفونت ادراری در بارداری چیست ؟

عفونت ادراری در بارداری چیست ؟

بیشتر افراد عفونت ادراری را با عفونت مثانه اشتباه می گیرند و گمان می برند که این دو یک معنی را دارد . عفونت مثانه در واقع نوعی عفونت باکتریایی است که در درون مثانه به وجود می آید و بیشتر با علائمی مثل احساس نیاز به دفع مکرر ادرار و همینطور سوزش ادرار همراه است . ما در این مقاله عفونت ادراری را خصوصا در دوران بارداری بررسی می کنیم .

عفونت-ادراری-در-بارداری

عفونت ادراری چیست

عفونت ادراری بیشتر در خانم های بین 20-50 سال ،که از نظر جنسی فعال هستند،بیشتر دیده می شود . در واقع دستگاه ادراری از کلیه هاکه  ادرار را ترشح می کند شروع می شود و به صورت لوله هایی که حالب خوانده می شوند تا مثانه کشیده می شوند و ادرار در آن ها تجمع می کند .

دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می شود .پیشابراه  لوله‌ی كوتاهی است كه ادرار را به خارج از بدن می برد. وقتی باكتری های موجود در روده ها از راه ركتوم به پیشابراه برسد و از آنجا بالا رفته و وارد مثانه شود، عفونت بوجود می آید. باكتری‌ها می توانند مثانه را آلوده كرده سیستیت ایجاد كنند و یا بدون آنكه علامتی ایجاد كنند، در آنجا تكثیر پیدا کنند.

بارداری و عفونت ادراری

با شروع شدن دوران بارداری در زنان ،احتمال ابتلا به عفونت بارداری در آن ها زیاد می شود .در بارداری ،هورمون پروژسترون در بدن زنان بالا است ،در نتیجه موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می شود .

رحم در بارداری رشد می کند ،رشد رحم می تواند به حالب ها فشار وارد کند و جریان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه کند و در نتیجه سرعت آن را کند سازد .با رشد جنین ،فشار بر روی مثانه ایجاد می شود و تخلیه هنگام دفع کامل نمی باشد . در نتیجه عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می كشد و باكتریها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تكثیر در اختیار خواهند داشت. به همین دلیل است كه پزشك در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می كند، خواه زنان  علائم عفونت ادراری را  داشته باشند یا نداشته باشند .

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button