علائم چسبندگی رحم

علائم چسبندگی رحم

خانم ها به دلیل ساختار بدنی ویژه ای که دارند،  باید مراقب سلامت خود باشند. رحم به عنوان یک عضو مهم از تخمدان و تخمک ها محافظت می کند. این عضو در باروری زنان نقش مهم ی را ایفا می کند. کوچکترین نقص در این عضو، خطر ناباروری را برای آن ها به همراه دارد.

هر گونه آسیب، و یا عفونت در رحم می تواند بهانه ای برای شروع چسبندگی رحم باشد.  به عبارت دیگر، چسبندگی اندومتر شرایطی است که زخم ها در پوشش روده ی رحم رخ می دهد.

نشانه های این بیماری بر حفره رحم تاثیر می گذارد و لازم است خانم ها یک معاینه پزشکی کلی در مرکز مامایی رویان مهرسلامت   داشته باشند تا پزشکان بتوانند به سرعت چسبندگی رحم را  تشخیص داده و شروع به درمان کنند. شایع ترین علائم چسبندگی رحم عبارتند از:

  • ناباروری
  • سیکل قاعدگی نامنظم
  • کاهش ناگهانی یا قطع خونریزی در دوران قاعدگی
  • درد لگن
  • سقط های مکررجنین

به عبارت دیگر، 43 درصد خانم ها با چسبندگی رحم به نازایی مبتلا شده اند.  سیکل قاعدگی نامنظم در خانم های مبتلا به این بیماری، فراوان دیده می شود. آمارها نشان می دهد که نیمی ازخانم های دارای چسبندگی رحم، از اختلالات سیکل قاعدگی رنج می برند.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که حدود 90 درصد مواقع، سقط جنین باعث چسبندگی رحم می شود، اما عفونت، از جمله “سل ریوی” ، در چسبندگی رحم نقش مهمی دارد. شایع ترین عارضه ای که می تواند ناشی از چسبندگی رحم باشد ناباروری است و می تواند باروری زنان را کاهش دهد. اما پزشکان معتقدند که بیماران مبتلا به چسبندگی رحم  خفیف تا متوسط پس از درمان، می توانند 70 تا 80 درصد بارداری داشته باشند.

درمان چسبندگی رحم

پس از جراحی، یک دستگاه مانند کاتتر پلاستیکی به طور موقت در رحم قرار می گیرد تا از چسبندگی دیواره رحم جلوگیری کند و ایمنی رحم را حفظ کند. پزشک می تواند توصیه های هورمونی و بعضی از داروهای ضد التهاب را نیز تجویز نماید. از سوی دیگر، پزشک ممکن است  نمونه هایی از بافت اندومتر جهت سنجش کیفیت بافت ها گرفته و بررسی کند.

معمولا پزشک برای بیمار مصرف استروژن خوراکی پس از جراحی  را تجویز می کند، علاوه بر رشد اندومتر و جلوگیری از رشد زخم های داخل رحمی، می تواند پروسه دیگری را برای حذف بافت جدید انجام دهد.  این روش جراحی در فواصل 7 تا 14 روزه به طور جداگانه برای بازگرداندن یکپارچگی بافت انجام می شود اما به طور کلی این عمل جراحی بیش از سه بار برای بیمار انجام نمی شود.

بالون داخل رحمی و یا دستگاه دیگری مانند UD بعد از اولین عمل جراحی درون رحم قرار می گیرد، که مانع رشد مجدد بافت چسبناک می شود. کارشناسان معتقدند که شلوار تنگ و فاق کوتاه عوامل اصلی چسبندگی رحم در زنان و دختران جوان است.

منبع: https://sayyidahtabib.com/%D8%A7%D9%84%D8%AA

سایر خدمان مرکز مامایی رویان مهر سلامت :

درمان نازایی

مشاوره ژنتیک

آموزش های قبل از بارداری 

پیلاتس در بارداری

و ….

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

عفونت های زنان

عفونتهای زنان

شایع ترین عفونتهای زنان دستگاه تناسلی زنان به دلیل آناتومی و فیزیولوژی خاصی که دارد،در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button