آزمایشات غربالگری دوران بارداری

غربالگری دوران بارداری

از آزمایشات غربالگری دوران بارداری چه می دانید؟ آزمایشات غربالگری تصویری به مجموعه ای از آزمایشات گفته می شود که در طول باداری انجام شده و به منظور بررسی نقص ها و بیماری های جنین انجام می گیرد. اکثر این آزمایشات غیر تهاجمی بوده و در سه ماهه اول و دوم بارداری انجام می گیرند. این آزمایشات در برخی موارد نادر در سه ماهه سوم بارداری نیز انجام می گیرند.

آزمایشات غربالگری دوران بارداری

در آزمایش غربالگری تنها احتمال یک بیماری به طور نسبی تعیین می شود. زمانی که در آزمایشات غربالگری احتمال یک بیماری وجود دارد، آزمایشات تشخیصی برای یافتن یک پاسخ قطعی انجام می گیرد.

برخی از آزمایشات در دوران بارداری جزو آزمایشات روتین می باشند مانند آزمایش قند خون که دیابت بارداری را تعیین می کند. زمانی که احتمال ابتلای جنین به یک بیماری خاص بالا می رود، آزمایشات تکمیلی برای اطمینان انجام می گیرد. برای مثال مادرانی که در کشوری زندگی می کنند که درصد ابتلا به بیماری سل بالا می باشد، تست تشخیصی پوستی سل یک مورد واجب است.

آزمایشات تشخیصی مرحله بعد از غربالگری می باشند. به این ترتیب هیچ شبهه ای در مورد ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری خاصی باقی نمی ماند.

غربالگری دوران بارداری
غربالگری دوران بارداری

هدف آزمایشات غربالگری

آزمایش غربالگری سه ماهه اول از 10 هفتگی قابل انجام هستند. این آزمایشات غالباً شامل آزمایش خون و سونوگرافی می باشند. روند رشد جنین بررسی شده و احتمال بروز بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون بررسی می شود. همچنین نقص در قلب، فیبروز کیستیک و دیگر مشکلات بررسی می شوند.

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم در بین 14 و 18 هفتگی انجام گرفته و شامل آزمایش خون است. در این آزمایش احتمال ابتلا به سندرم داون یا نقص لوله عصبی سنجیده می شود. همچنین گاهی با سونوگرافی این موارد سنجیده می شوند.

در آزمایش غربالگری تنها احتمال یک بیماری به طور نسبی تعیین می شود. مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها از جمله آزمایشات غربالگری در دوران بارداری ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید.

آزمایش غربالگری سه ماهه سوم

استرپتوکوک یک نوع باکتری بوده که می تواند باعث بروز عفونت های بسیاری در زنان باردار و نوزادان شود. این باکتری در نواحی مختلف بدن مادر یافت می شوند:

  • دهان
  • گلو
  • قسمت پایین روده
  • واژن

وجود این باکتری در واژن برای مادر خطرناک نبوده ولی برای نوزاد تازه متولد شده که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، یک مورد خطرناک است. این باکتری می تواند عفونت های بسیار شدیدی را در نوزاد به وجود آورد. در هفته سی و پنجم تا هفته سی و هفتم بارداری، با نمونه گرفتن از واژن و مقعد می توان به وجود این باکتری پی برده و در زمان وضع حمل، آنتی بیوتیک های لازم به مادر تزریق شود تا احتمال ابتلای نوزاد به باکتری پایین آید.

منبع : https://www.healthline.com/health/pregnancy/prenatal-testing

مطالب مرتبط با این مقاله :

غربالگری قلب جنین

آزمایش آمنیوسنتز چیست

آمنیوسنتز در بارداری

 

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button