تاثیرات ماساژ در بارداری و نوزادان

تاثیرات ماساژ در بارداری و نوزادان

ماساژ بارداری و ماساژ نوزاد اگر توسط افراد مجرب و صحیح انجام شود می توانند معجزه کنند و تاثیرات مثبتی را در مادر، جنین و نوزاد داشته باشد.

 

تاثیرات-ماساژ-در-بارداری-و-نوزادان

 

ماساژ در بارداری

برای کاهش بسیاری از ناراحتی های فیزیکی و جسمی دوره بارداری می توان از زایمان استفاده کرد. برای اینکه مادر و جنین در زمان ماساژ در سلامت کامل باشند نیاز به تمرین و تجربه کافی می باشد.اغلب ماساژورها دوره ی ماساژ قبل از زایمان را می گذرانند و مدرک اش را کسب می کنند. ماساژ قبل از زایمان به مادران کمک بسیاری می کند، چرا که با کاهش درد مفاصل و عضلات مقدارتنش و عصبانیت، افسردگی و استرس هم کاهش می یابد. بهترین ماساژ برای دوره بارداری، طبق نظر انجمن بارداری آمریکا، ماساژ سوئدی شناخته شده، چرا که تنش و استرس را کاهش داده و جریان خون را بهبود می بخشد.این نوع ماساژ با تاثییرات هورمونی بر گردش خون در ارتباط است.علاوه بر اینکه ماساژ به بهبود حال مادر کمک می کند، حتی می تواند در روند زایمان اثر گذاشته، درد زایمان را کاهش دهد وهمچنین  در وزن نوزاد نیز اثر بگذارد و مشکلاتی از این قبیل را نیز تقلیل ببخشد. ماساژ بارداری بافت های نرم را به تولید مایعات تحریک می کند که این امر موجب کاهش ورم مفاصل می شود.برای کاهش دردهای عصبی سیاتیک که به دلیل فشار رحم به وجود می آیند نیز موثر می باشد. همچنین ماساژ در خواب و تنفس مادر نیز تاثیرات بسزایی دارد.البته در مواردی که بارداری دارای ریسک است و یا تنش و ورم های شدید وجود دارد، مادر قبل از ماساژ باید با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهد.

ماساژ نوزاد

برای راحت تر خوابیدن نوزاد و ارتباط بهتر نوزادان با والدین ماساژ نوزادان می تواند کمک کننده باشد.علاوه بر اینها ماساژ در بهبود حرکت ها و مهارت های ذهنی و حرکتی و همچنین سیستم ایمنی نوزاد موثر است. ماساژ مهم و کلیدی در نوزاد به صورت نرم و بخش به بخش می باشد.ماساژ های ساده را حتی والدین می توانند در خانه برای نوزاد خود انجام دهند.مثلا نوازش شکم نوزاد در جهت حرکت عقربه های ساعت، البته فشار این ماساژ باید در اندازه ی نوازش باشد و نه بیشتر.همچنین می توان سر و صورت کودک را هم ماساژ داد.برای این کار کودک را به پهلو می خوابانند و بعد به ماساژ سر و صورت او می پردازند.

برای موثر تر بودن ماساژ باید آن را درزمان های مشخص و در دوره های زمانی معین تکرار کرد.

 

 

 

 

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button