تعیین رنگ چشم نوزاد

تعیین رنگ چشم نوزاد

آیا به فکر تعیین رنگ چشم نوزاد خود هستید؟ امروزه بسیاری از مادران و پدران تمایل دارند تا رنگ چشمان نوزاد خود را تعیین کنند. ولی آیا این روش بی خطر و ایمن می باشد یا خیر؟ درصد موفقیت این روش ها تا چه اندازه می باشد؟

تمایل به داشتن کودکی با موهای روشن و یا چشمان رنگی در بسیاری از افراد وجود دارد. اغلب مادران دوست دارند کودکانی با چشمانی آبی یا سبز داشته باشند و این مسئله یک راه زیباتر جلوه کردن به نظرشان می رسد.

تعیین رنگ چشم نوزاد
تعیین رنگ چشم نوزاد

طب سنتی برای رنگی شدن چشم نوزاد

شاید هم بارها از مادران یا منابع غیر رسمی و یا حتی از زبان دست اندرکاران طب سنتی شنیده باشید که با مصرف برخی از خوراکیها قبل از تشکیل نطفه یا در سه ماهه اول بارداری میتوانید رنگ چشم جنین را روشن تر کنید یا برروی رنگ مو یا پوست کودکتان تأثیر بگذارید و به رنگ دلخواهتان تغییر دهید.

به طور مثال نسخه هایی مثل نوشیدن آب دریا، عرق کاسنی و یا تخم مرغ دو زرده در اوایل بارداری حتماً به گوشتان رسیده است. یا از مادرانی که ادعا میکنند از طریق این خوراکی ها توانسته اند بر رنگ چشم کودک شان اثر گذاشته و آن را به رنگ دلخواه خود در آورند شنیده اید.

راه حل رنگی شدن چشم جنین

حالا ما در این مطلب می خواهیم از دیدگاه علم وراثت و ژنتیک بررسی کنیم و ببینیم آیا این نسخه ها و تجربه ها توسط علم وراثت هم تأیید می شود یا نه؟ می خواهیم ببینیم تعیین رنگ چشم نوزاد یک افسانه است یا واقعیت؟

معمولاٌ به صورت علمی مسئله رنگ چشم جنین و نوزاد بستگی به عوامل ژنتیک و وراثت دارد. هر آدمی دارای دو نوع ژن است که آنها را از والدین خود به ارث می برد و معمولاٌ رنگ تیره دارای ژن غالب و احتمال بروز آن بیشتر است.

دلیل رنگی بودن عنبیه چشم ذرات کوچک ملانین است ولی اینکه این ذرات تیره یا روشن بودن چشم را تعیین کنند ، ( یعنی کم یا زیاد بودن آنها ) وابسته به ژنتیک است.

در تمام چشم ها بافت پوششی عنبیه ، رنگدانه مشکی به نام ملانین دارد. اگر پراکندگی این رنگ دانه ها زیاد باشد چشم فرد تیره و اگر کم باشد رنگ چشم فرد روشن می شود.

آیا به فکر تعیین رنگ چشم نوزاد خود هستید؟ امروزه بسیاری از مادران و پدران تمایل دارند تا رنگ چشمان نوزاد خود را تعیین کنند. مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را دارد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144  تماس بگیرید.

رنگ چشم نوزاد در چند روزگی مشخص میشود

رنگ چشم نوزادان از هنگام تولد تا 6 ماهگی در حال تغییر است و دلیل آن هم همین افزایش یا کاهش ملانین است. از سوی دیگر رنگ چشم در نقاط مختلف جهان فراوانی های متفاوتی دارد. مثلاً بلوطی یا خرمایی در اروپا، رنگ چشم مشکی در اکثر نقاط جهان و رنگ چشم آبی، سبز و طوسی در کشورهای آمریکایی، هند و ترکیه بیشتر مشاهده می شود.

البته علم ژنتیک می گوید که با دستکاری ژنتیکی یکسری کدها که وقتگیر و پرهزینه هم هست، می توان رنگ چشم را آن گونه که دلخواه است، تغییر داد. ولی با کمی فکر آیا دستکاری ژنتیکی و عواقب آن میتواند ارزش چنین خواستنی را داشته باشد ، در حالی که با سلامت جنین در ارتباط است ؟

در هر صورت نتیجه کلی اینکه از دیدگاه علم به خصوص علم ژنتیک با خوردن و آشامیدن موارد خاص عملاٌ نمیتوان بر ژن پیروز شد، و اگر هم شما مادر عزیز خواستید این نسخه ها را امتحان کنید، در وهله اول به فکر سلامتی خود و جنین تان باشید.

ژنتیک رنگ چشم

  • در صورتی که پدر و مادر رنگ چشم آبی دارند، به احتمال خیلی زیاد فرزندشان نیز رنگ چشم آبی دارد. ولی این مورد قطعیت ندارد.
  • در صورتی که پدر و مادر هر دو رنگ چشم قهوه ای دارند، باز هم احتمال اینکه فرزندشان چشم قهوه ای داشته باشد بسیار است. ولی باز هم قطعیتی وجود ندارد.
  • فرزندانی که پدربزرگ و مادربزرگ با چشمان آبی دارند، به احتمال زیادی چشمان آبی دارند.

در زیر به چارتی که درصد احتمال رنگ چشم نوزاد را تعیین می کند دقت کنید:

تعیین رنگ چشم نوزاد
تعیین رنگ چشم نوزاد

مطالب مرتبط با این مقاله:

تاثیرات ماساژ در بارداری و نوزادان

ماساژ نوزاد

علت شیر نخوردن نوزاد

رنگ کردن مو در بارداری

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button