دردهای مفصلی وسیرسیاتیک دربارداری

عصب سیاتیک معمولا از قسمت پائین کمر یا نخاع شروع میشود و تا انتهای هر دو پا ادامه دارد و یکی از بلندترین عصب ها در بدن می باشد
عصب سیاتیک معمولا از قسمت پائین کمر یا نخاع شروع میشود و تا انتهای هر دو پا ادامه دارد و یکی از بلندترین عصب ها در بدن می باشد و از قسمت پایین کمر،پشت باسن،ران و ساق و انتهای پا ادامه دارد.این عصب عضلات پشت زانو و پایین پا را کنترل می کند و حس را در پشت ران و قسمتی از پایین پا و کف پا ایجاد می کند.
دلایل دردهای سیاتیکی
آسیب و ناراحتی در قسمت پایین کمر و ستون فقرات:
آسیب دیسک های کمر.
درد در عضلات باریک کمر.
شکستگی و آسیب لگن خاصره.
بی تحرکی در طول زندگی.
تومور،خونریزی داخلی،چاقی،عفونت،رشد بیش از حد سلولها،تنگی کانال نخاعی،شغلهای پشت میزنشین
کمر دردهای مربوط به عصب سیاتیک معمولا یک پارا درگیر می کند و با نشستن سرفه یا عطسه تشدید می شود و اعمال هر گونه فشار روی این ناحیه باعث تحریک عصب سیاتیک می شود.در این حالت ممکن است در پای خود بی حسی،ضعف یا سوزن سوزن شدن احساس کنید.علائم به ناگهان ظاهر می شود و ممکن است چند روز تا چند هفته ادامه یابد.تفاوت دردهای سیاتیکی با سایر دردها در این است که از کمر به سمت پا ها انشار می یابد.
درد سیاتیک در بارداری
حال در زنان باردار به دلیل فشاری که در طولانی مدت جنین به عصب سیاتیک وارد میکند این مشکل بیشتر بروز می کند.
درمان و راهکارهای کاهش درد
اسنفاده از کیسه آب گرم یا کیسه یخ هر 2ساعت 1بار هربار 20 دقیقه می تواند از شدت درد بکاهد.ورزش و انجام نرمش های کششی از جمله موثرترین راههای درمان است.داشتن فعالیت های مفید بدون اعمال فشار به ناحیه کمر از نکات کلیدی فرآیند درمان است.حرکت بطور قابل توجهی التهاب و درد را کم میکند.با انجام نرمش و کشش آرام در ماهیچه های همسترینگ(پشت ران)و ناحیه تحتانی کمر پیاده روی کوتاه مدت از موثر ترین روش های درمانی است.
در عین حال باید دقت کنید برخی از حرکات ورزشی هم اصلا برای شما ممکن است مفید نباشد. ورزشها باید تحت نظر کارشناس مجرب به شما آموزش داده شود.
اگر سیاتیک در اثر بیرون زدگی دیسک کمر ایجاد شده باشد و دردهای شدید پس از 4تا6هفته ادامه یابد.عمل جراحی ممکن است روش نهایی باشد.در کل بهتر است به مدت 1 ماه برخی کارها مانند رانندگی و خم شدن ها را انجام ندهید و یا محدود کنید.
انجام فیزیوتراپی هم ممکن است ماهیچه های ناحیه کمر را تقویت کند.
طب سوزنی،ماساژ درمانی و حرکات کایروپرکتیک ممکن است دردهای تحتانی موضعی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.در کل ابتلا به دردهای سیاتیک عودشونده است ولی انجام برخی مراعات خطر عود را کاهش می دهد.
انجام ورزشهای منظم و همیشگی با حفظ حالت صحیح نشستن و ایستادن،خم شدن روی زانوها برای برداشتن اشیاء سنگین از روشهای پیشگیرانه هستند.
کشش و انجام حرکات نرمشی دردهای سیاتیکی را تا حد قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.یک روش در طب سنتی وجود دارد که در واقع بافت نرم ماهیچه های اسکلتی را بر طرف می کند.گرفتگی ها و انقباض های عضلانی را بر طرف می کند گردش خون و غدد لنفاوی را بهبود می هد ورفلکس های کششی را در ماهیچه ها تحریک می کند که این روش نوعی ماساژ درمانی است.
استفاده از داروهای مسکن معمول مانند استامینوفن در کاهش درد بسیار موثر است.راه رفتن در آب هم یکی از روشهای موثر در درمان سیاتیک و کاهش دردهای آن است.از نشستن زیاد بپرهیزید کنید.و به طور متناوب دراز بکشید.دوش آب گرم هم می تواند مفید باشد.
نرمش مناسب برای دردهای سیاتیک
طاق باز دراز بکشید یک پا را قوی روی زمین بکشید و کف پای دیگر بر روی زمین قرار بگیرد.پایی را که بر روی زمین دراز کرده بودید از زانو خم کرده و به شکم نزدیک کنید و با دو دست زیر زانو را بگیرید.در هر بار حرکت سه بار پایی که خم کرده اید را به شکم نزدیک و دور کنید و سپس این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.(توجه داشته باشید که دراز کردن پایی که روی زمین قرار داشت باید همراه با سر دادن روی زمین باشد.)

دردهای مفصلی وسیرسیاتیک دربارداری

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button