دندانپزشکی در بارداری

دندانپزشکی در بارداری

نقش دندانپزشکی در بارداری چیست؟ چگونه می توان از دندان درد در دوران بارداری جلوگیری کرد؟ با خواندن این مقاله می توانید به پاسخ سوال های فوق دست یابید. پس با ما همراه باشید. یکی از مهم ترین دغدغه های بانوان ، دندان درد در دوران بارداری می باشد. این سوال مطرح می شود که برای جلوگیری از دندان درد در دوران بارداری چه باید کرد؟
انجام یک سری اقدامات ، قبل از بارداری می تواند بر نحوه ی سپری شدن دوران بارداری تاثیرات مهمی را ایجاد کند. بطور مثال: اگر قصد باردار شدن دارید ، قبل از اقدامات لازم به دندانپزشکی مراجعه کنید و شرایط لثه و دندان های خود را بررسی کنید تا در صورت وجود عوارض احتمالی به رفع و درمان آن بپردازید تا در دوران بارداری دچار دندان درد نشوید.

دندانپزشکی در بارداری
دندانپزشکی در بارداری

علل دندان درد در دوران بارداری

عللی که باعث می شود درد دندان در دوران بارداری ایجاد شود، عبارتند از:

پوسیدگی دندان ، رشد یافتن دندان عقل ، ترک خوردن دندان و درد عصب دندان از جمله مواردی هستند که باعث درد گرفتن دندان ها در دوران بارداری می شوند.
– علاوه بر موارد فوق الذکر ، در دوران بارداری یک سری عوامل در اثر تغییرات هورمونیک مادران باردار، سبب ایجاد درد در دندان ها می شوند. یکی از علل ، مهم ناشی از تغییرات هورمونی مادر، تورم لثه ها می باشد. این عامل نقش مهمی در ایجاد درد دندان ایفا می کند که باید جدی تلقی شود.
– همچنین ، ویار در دوران بارداری اغلب باعث تهوع مادران حامله می شود. هنگام استفراغ ، مقداری از اسید معده به همراه محتویات معده به دهان منتقل می شود. اسید معده می تواند اثرات مخربی در قسمت مینای دندان ها ایجاد کند.

عوارض دندان درد در دوران بارداری

اگر اقدامات درمانی لازم برای رفع تورم و التهاب لثه در زنان باردار، صورت نگیرد ، عوارض نامطلوبی مانند: عفونت ، آبسه و در موارد شدید به تحلیل استخوانی و دردهای شدید دندانی ، ایجاد می شود. عفونت و آبسه دندان در زنان باردار تاثیرات سو و نامطلوبی را بر جنین تحمیل می کند.
بنابراین ، توصیه می شود مادران باردار برای بررسی شرایط دندان ولثه های خود در دوران بارداری به دندانپزشکی مراجعه نمایند و معاینات لازم را انجام دهند.
نکته حائز اهمیت در مبحث ، دندانپزشکی در بارداری این است که ؛ با مراجعه ی منظم زنان باردار به دندانپزشک و بررسی شرایط دندان ها و لثه هایشان می توان ، در صورت وجود عوارضی مانند : التهاب لثه و …، اقدامات درمانی را در زمان مناسب انجام داد و از ایجاد عوارض نامطلوب جلوگیری بعمل آورد.
همانطور که می دانید رژیم غذایی مادران عزیز در دوران بارداری تغییر می یابد که این امر ناشی از نوسانات هورمونی و روانی مادران در طی حاملگی می باشد. یکی از تغییرات ایجاد شده در دوران حاملگی ، فقر کلسیم و پتاسیم در مادر می باشد.
از آنجایی که جنین از طریق بند ناف در ارتباط با مادرخود می باشد، نوسانات و تغییرات بدن مادر روی جنین نیز اثر می گذارد. بنابراین لازم است مادران نسبت به جبران کمبود کلسیم بپردازند تا دوران حاملگی موفقی را سپری کنند و سلامت خود و جنینشان را تضمین کنند.

مرکز مامایی در تهران با نام رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

مراقبت های دندانپزشکی در بارداری

لازم به ذکر است در دوران بارداری از مصرف داروهای مسکن جهت تسکین درد دندان دوری کنید. مواد دارویی مصرفی باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان تعیین و تجویز شود و مصرف خود سرانه ی مواد دارویی می تواند سلامت جنین را به خطر اندازد.

مطالب مرتبط با این مقاله:

مراقبت های دوران بارداری

خارش بدن در بارداری

درد شکم در بارداری

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button