غربالگری سه ماهه اول

غربالگری سه ماهه اول

راجع به آزمایشات غربالگری دوران بارداری چقدر می دانید؟ غربالگری سه ماهه اول یک معاینه غیر تهاجمی و اختیاری می باشد که شامل آزمایش خون و آزمایش سونوگرافی می باشد. در این آزمایشات احتمال ابتلای جنین به اختلالات کوروموزومی مانند سندرم داون یا تریزومی 21 و تریزومی 18 سنجیده می شود.

غربالگری سه ماهه اول
غربالگری سه ماهه اول

میزان درستی این آزمایشات

تقریباً 85 درصد از جنین های مبتلا به اختلالات کروموزومی در این آزمایش شناسایی می شوند. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، احتمال اینکه جنین به بیماری دچار باشد، 1 در 100 یا یک در 300 می باشد. پس در صورتی که جواب آزمایش مثبت باشد اصلاً نگرانی نداشته باشید چون احتمال اینکه برای جنین مشکلی وجود داشته باشد خیلی کم است.

غربالگری اول نسبت به غربالگری دوم و سوم نتایج خیلی درستی ندارد. این آزمایش در هفته 15 تا 20 هفتگی انجام می گیرد. آزمایش خون دو هورمون مربوط به بارداری ( hCG و PAPP-A) را می سنجد. در آزمایش سونوگرافی نیز مایع پشت گردن جنین سنجیده می شود.این روش غیرتهاجمی، نتایج حاصل از سونوگرافی و آزمایش خون را با هم سنجیده، سن مادر را در نظر گرفته و احتمال بیماری را می سنجد.

طریقه انجام غربالگری سه ماهه اول

نمونه خون از مادر گرفته می شود که حدوداً 5 تا 10 دقیقه به طول می انجامد. نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایش سونوگرافی توسط یک متخصص انجام گرفته و حدوداً 20 تا 40 دقیقه به طول می انجامد. نتیجه آزمایش ظرف یک هفته اعلام می گردد.

غربالگری اول نسبت به غربالگری دوم و سوم نتایج خیلی درستی ندارد. مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها از جمله آزمایشات غربالگری در دوران بارداری ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید.

عوارض جانبی غربالگری سه ماهه اول

به جز ناراحتی که مادر هنگام نمونه گیری خون دارد، هیچ عوارض جانبی و خطر دیگری در آزمایش غربالگری سه ماهه اول  مادر و جنین را درگیر نمی کند. مادر باید برای احتمال دریافت جواب مثبت آزمایش، آمادگی داشته باشد. باید بداند که در صورت مثبت بودن نتیجه، احتمال ابتلای جنین به اختلال، بسیار پایین است.

انجام آزمایشات ثانویه بعد از غربالگری اول

در صورتی که جواب این آزمایش مثبت باشد، نیاز به آزمایشات ثانویه می باشد تا وجود یا عدم وجود بیماری بررسی شود. نیاز به آزمایشات ثانویه در زوج های مختلف متفاوت است.

انجام آزمایشات ثانویه این امکان را می دهد تا با قطعیت به اختلالت جنین پی برده شود. در مواردی که زوجین با انجام آزمایشات ثانویه راحت نیستند، توانایی تصمیم گیری قطعی ندارند و … نمی خواهند این آزمایشات را انجام دهند که کاملاً بستگی به خودشان دارد. ولی با مشورت با مامای خود می توان از مزایای این آزمایش مطلع شد.

منبع : http://americanpregnancy.org/prenatal-testing/first-trimester-screen/

مطالب دیگر سایت:

بیماری صرع و بارداری

فشار خون در بارداری

استرس مادران در دوران بارداری

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button