مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

هدف  از انجام مراقبت های دوران بارداری    (pernatal care )   کمک به تولد نوزادی سالم ودر عین حال حفظ سلامتی مادر می باشد.در طی این دوران کلیه آزمایشات ومعاینات لازم برای مادر انجام شده وعلایم و نشانه های خطر شناسایی می شود .این مراقبتها به محض مثبت شدن آزمایش بارداری شروع میشود.ودر هر جلسه میزان فشار خون،وزن،رشد جنین و…اندازه گیری می شود.ودر صورت لزوم مادران در معرض خطر به مراکز تخصصی ارجاع داده می شوند.

نکات مراقبت های دوران بارداری

درست بخورید.

مصرف یک رژیم غذایی سالم به ویژه برای زنان باردار اهمیت دارد. کودک شما به غذای سالم نیاز دارد، نه قند و چربی. مقدار زیادی میوه و سبزیجات رنگارنگ، غلات کامل، غذاهای غنی از کلسیم و غذاهای کم چربی اشباع بخورید.

ویتامین های مناسب خود را دریافت کنید.

مطمئن شوید که مقدار زیادی اسید فولیک و کلسیم دریافت می کنید. می توانید این ویتامین ها و مواد معدنی لازم را از مواد غذایی یا مولتی ویتامین های مناسب دریافت کنید. اسفناج، پرتقال، کلم بروکلی و لوبیا سرشار از اسید فولیک هستند. شیر، ماست و اسفناج ها نیز سرشار از کلسیم هستند. با این حال، مصرف یک مولتی ویتامین روزانه قبل از زایمان می تواند به شما در دریافت مقدار مناسب ویتامین ها کمک کند. از پزشک خود در مورد مصرف یک ویتامین قبل از زایمان حتما سؤال کنید.

آب کافی بنوشید.

بدن یک زن باردار به آب بیشتری نسبت به حالت طبیعی احتیاج دارد. هر روز هشت فنجان آب یا بنوشید.

مراقبت-های-بارداری
مراقبت-های-بارداری

مراقبت مناسب در دوران بارداری

زنان باید از یک متخصص به طور منظم مراقبت های قبل از زایمان را دریافت کنند. مادرانی که مراقبت منظم در دوران بارداری دریافت نمی کنند، به احتمال زیاد فرزندی با وزن کم به دنیا خواهند آورد. در صورت امکان، مراقبت های گروهی قبل از تولد را در نظر بگیرید.

از مصرف غذاهای خاص خودداری کنید. 

غذاهای خاصی وجود دارند که زنان باید هنگام بارداری از خوردن آنها خودداری کنند. غذاهای زیر را نخورید: گوشت خام، جگر، سوشی ، تخم مرغ خام (همچنین در مایونز) ، پنیرهای نرم (فتا ، بری) و شیر غیر پاستوریزه. محصولات حیوانی غیر پاستوریزه و خام می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. بعضی از ماهی ها حتی پس از پخته شدن، می توانند سرشار از جیوه باشند.

الکل ننوشید. 

زنان قبل از بارداری و در حین آن همچنین در دوران شیردهی نباید الکل بنوشند. نوشیدن الکل خطر ابتلای کودک به اختلال FASD  را افزایش می دهد. FASD می تواند باعث ویژگی های غیر طبیعی صورت ، ناتوانی شدید در یادگیری و مشکلات رفتاری شود.

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

سیگار نکشید. 

استعمال سیگار برای شما و فرزند متولد نشده مضر است. مصرف سیگار خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS، زایمان زودرس، سقط جنین و چندین پیامد ناگوار دیگر را افزایش می دهد.

تحرک داشته باشید.

ورزش روزانه برای اکثر خانمهای باردار بسیار عالی است. با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که چه میزان فعالیت بدنی برای شما مناسب است.

واکسن آنفولانزا تزریق کنید.

آنفولانزا می تواند یک زن باردار را بسیار بیمار کند، بنابراین از پزشک خود در مورد تزریق واکسن آنفولانزا سوال کنید.

خواب کافی داشته باشید.

خواب کافی (7 تا 9 ساعت) برای شما و کودکتان بسیار مهم است. سعی کنید به سمت چپ خود بخوابید تا جریان خون به سمت شما و فرزندتان بهبود یابد.

مراقبت های حین زایمان

جهت کمک به مادر در امر زایمان علاوه بر آموزشهایی که در کلاسهای آمادگی بارداری داده می شود،خدمات مامای همراه در خدمت شما مادران عزیز می باشد.تا بتوانید زایمان را بدون عارضه و با خاطره ای خوش سپری نمایید.

زایمان

مراقبت های پس از زایمان

هدف از مراقبت پس از زایمان بررسی مشکلات پس از زایمان و کمک به مادر جهت رفع این مشکلات است.همچنین ورزشهایی شما مادران زیز مجاز به انجام آن در دوران پس از زایمان می باشید،در قالب کلاسهای پس از زایمان آموزش داده می شود.تا توان عضلانی بدن شما به حالت قبل از بارداری بازگردد.ضمنا در این مرکز مشاوره شیردهی وحل مشکلات شیردهی برای مادران گرامی انجام می گردد

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

2 comments

  1. با سلام و خسته نباشد خدمت شما من 29 هفته است که باردارم برای ازمایش دیابت رفتم قندم در حالت اولیه 97 و پس از نوشیدن شربت گلوگز 206 بود یعنی یک ساعت بعد از خوردن شربت دکترم بهم گفت که قندم خیلی بالاست و باید مجددا ازمایش تکرار شود یه هفته دیگه تو رو خدا راهنمایی کنید دارم از استرس میمیرم من باید چکار کنم؟

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      با سلام خانم فاطیما
      تا موعد ازمایش بعدی مصرف برنج و نان و مواد قندی را کم کنید .و روزی نیم ساعت پیاده روی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button