هموروئید و یبوست در بارداری

یبوست در بارداری

یبوست در بارداری مشکل شایعی می باشد. یبوست در دوران بارداری معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. این تغییرات هورمونی سبب کند شدن گوارش و هضم غذا می شود. دلیل دیگر یبوست در بارداری مصرف مکمل های آهن می باشد که به بعضی از زنان باردار تجویز می گردد.

هورمون پروژسترون در بارداری به مقدار بالایی در بدن ترشح می شود که این امر موجب کند کردن حرکات روده ای می شود. برخی زنان باردار در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن، میزان فعالیت کمتری دارند. برخی نیز به دلایل خاصی در استراحت مطلق می باشند. این کمبود فعالیت فیزیکی می تواند موجب یبوست شود.

هموروئید و یبوست در بارداری
هموروئید و یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

در زیر به مواردی اشاره می کنیم که به بهبود و درمان یبوست و پیشگیری از آن کمک می کنند:

  • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند غلات کامل، حبوبات ( عدس و لوبیای قرمز) میوه ها و سبزیجات، میوه های خشک مخصوصاً آلوی خشک
  • مصرف مایعات زیاد ( در بیشتر موارد یبوست به دلیل کمبود آب در بدن رخ می دهد). در صورتی که با مصرف مایعات زیاد مشکل دارید می توانید صبح ها که بیدار می شوید یک لیوان بزرگ آب نوشیده و در طول روز از چای کمرنگ، دمنوش و … استفاده کنید.
  • ورزش و فعالیت فیزیکی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. ورزش هایی که باعث حرکت روده ها می شود مانند پیاده روی و حرکات کششی، به حرکت روده ها کمک کرده و در نتیجه روده ها عملکردی طبیعی دارند.
  • معمولاً بعد از مصرف غذا یک سیگنال از روده ها به مغز داده می شود و بهتر است که سریعاً برای دفع مدفوع اقدام گردد. در صورت عدم توجه به این سیگنال یبوست به مرور شدیدتر می شود.
  • در صورتی که تمامی موارد بالا انجام شوند ولی یبوست برطرف نگردد، زن باردار می تواند با توصیه پزشک از مکمل حاوی فیبر که متناسب با وضعیت بارداری وی می باشد، استفاده کند. داروهایی مانند متاموسیل، پرودیم و بنفیبر برای زن باردار مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

در صورتی که یبوست برطرف نگردد، می توان به متخصص گوارش مراجعه داشت.

علت هموروئید در بارداری

هموروئید به طور کلی در سه ماهه دوم و یا سه ماهه سوم بارداری خود را نشان می دهند. در بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آوردن رحم به رگ های ناحیه لگن رگ ها متورم می شوند و در نتیجه فرد به هموروئید دچار می شود.

مرکز مامایی در تهران با نام رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

پیشگیری از هموروئید در بارداری

در زیر به اقداماتی که می توان برای پیشگیری از هموروئید در بارداری انجام داد اشاره می کنیم:

  • از وان آب ولرم استفاده کرده و به مدت 20 دقیقه در وان نشسته تا نواحی اطراف مقعد در آب قرار گیرد.
  • بر روی مقعد از پماد زینک، گلیسیرین و یا کمپرس عنبرسائل استفاده شود.
  • برای تسکین درد می توان از استامینوفن استفاده کرد.
  • اقدامات لازم در جهت رفع یبوست انجام دهید زیرا یبوست می تواند موجب هموروئید شود.

منبع : https://naitreetgrandir.com/fr/grossesse/trimestre2/fiche.aspx?doc=constipations-hemorroides-durant-grossesse

مطالب مرتبط با این مقاله:

مراقبت های دوران بارداری

دندانپزشکی در بارداری

ممنوعات غذایی در دوران بارداری

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button