بهترین سن برای بارداری

بهترین سن برای بارداری | مطالعات متعدد نشان داده است که بالاترین نقطه و اوج توانایی باروری در زنان در سن 24 سالگی است.در هنگام تولد زنان، بیشترین تعداد تخمک را دارند که درحدود یک میلیون تخمک است اما وقتی به سن بلوغ مي‌رسند این میزان به حدود 300 -400 مي‌رسد و تخمک دوره باروری زن آزاد مي‌شود و امکان باروری پیدا می‌کند.

بارداری
بارداری

عوارض زایمان در سن بالا
با افزایش سن، تخمدان‌ها نیز پیرتر شده و آمادگی کمتری برای بارور شدن خواهند  داشت به همین دلیل است که امکان بروز مشکل، اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندروم دان در سنین پایین‌تر کمتر از سنین بالا می‌باشد. احتمال بروز این سندروم در 20 سالگی یک در هزار و 295 تولد است اما در زنان 30 ساله به یک در 795 تولد مي‌رسد. همچنین احتمال بروز سقط جنین در سنین بالا بیشتر است چنانکه در زنان بین 20 تا 24 سالگی با احتمال 10 درصد و در زنان 35 تا 39 ساله 18 درصد و در زنان 40 تا 44 ساله به 34 درصد مي‌رسد.
بهترین سن برای بارداری | در دهه 20 زندگی خانم‌ها (20 تا 29) سالگی، ابتلا به انواع مشکلات رحم و آندومتر به مراتب کمتر است. از سوی دیگر در این دهه بدن از نظر فیزیکی و جسمی سالم تر است. از این رو احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس در سن کمتر از 36 سال پایین است.
زنان در هر دوره از عادت ماهانه فقط 25 درصد شانس بارداری دارند که در اوایل 20 سالگی (دهه 20 سالگی) هر سال چیزی حدود 98 درصد و در اواخر این دوران حدود 84 درصد شانس برای بارداری در آنها به وجود مي‌آید و حدود 64 درصد زنان نیز بالای 40 سال دچار ناباروری مي‌شوند.
20 تا 30 سالگی بهترین دوره سنی برای بارداری
هرچه بارداری بیشتر به تاخیر افتد و سن خانم بالاتر رود احتمال وقوع آن کمتر مي‌شود. لازم به ذکر است که بین نتایج بارداری‌ها در سنین اوایل 30 سالگی (زیر 35 سال) و دهه 20 ، تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. اما بارداری بعد از سن 35 سالگی با ا
حتمال بیشتری از سقط و نقایص جنینی نسبت به قبل آن عارضه دار مي‌شود.
بارداری بعد از 40 سالگی
به دلایل ذکر شده در بالا احتمال وقوع بارداری در دهه 40 سالگی به مراتب کمتر مي‌شود و احتمال مشکلات کروموزومی افزایش مي‌یابد. بین تخمک‌های تولید شده در اوایل 40 سالگی، تا اواسط و اواخر آن تفاوت آشکاری وجود دارد به همین دلیل توصیه ما به خانم‌هایی که در سن بالاتر ازدواج مي‌کنند این است که بارداری خود را به تعویق نیندازند. طبق مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده است، نتیجه حاصل این بوده است که باردار شدن در 40 سالگی بهتر از بارداری در 43 سالگی است. همچنین زنان 40 ساله ای که به دلیل ناباروری تحت درمان هستند 25 درصد شانس بارداری دارند در حالی‌که زنان 43 ساله 10 درصد احتمال دارد بچه‌دار شوند. عوارض بارداری از دیگر نگرانی‌های مادران 40 ساله است. خطر فشار خون بالا و دیابت بارداری در این مادران افزایش مي‌یابد همچنین مشکلات مربوط به جفت و عوارض زایمان در آنها بالاتر مي‌رود.
مادران جوان توانایی مراقبت بیشتری از فرزند خود دارند
نکته قابل ملاحظه این است که تنها باروری مهم نیست بلکه پس از زایمان و مراقبت‌های نوزاد و این که مادر بتواند با بیداری‌های کودک بیدار و با خوابیدن‌های او استراحت کند در دهه 20 سالگی راحت تر است و پس از آن از نظر جسمی و فیزیکی فشار بیشتری را متحمل مي‌شوند. علاوه بر آن افراد در دهه 20 از نظر عاطفی و ذهنی نیز انعطاف پذیری بیشتری دارند و ظرفیت بیشتری برای تحمل و پ
ذیرش مسئولیت و تعهدات مربوط به فرزندان دارا هستند.
با پزشک مشورت کنید
بهترین سن برای بارداری | اما از سوی دیگر فرزند داشتن در سنین کم نیز به دلیل تجربه کم والدین سختی‌هایی دارد. والدین به دلیل توجه زیاد  به فرزند ممکن است از توجه به یکدیگر غافل شوند در بسیاری از موارد که ازدواج‌ها در سن پایین انجام مي‌شود و زوجین خیلی زود تصمیم به بچه‌دار شدن مي‌گیرند مشکلات زیادی به دلیل عدم آمادگی و تفاهمات لازم جهت پذیرش مسئولیت‌های جدید ایجاد مي‌شود. بررسی‌ها نشان داده فرزندان زنانی که در سنین زیر 20 سال متولد شدند از نظر رفتاری مشکلات بیشتری دارند و آن هم بیشتر به دلیل فقدان مهارت‌های تربیتی لازم در مادران خیلی جوان است. با توجه به موارد فوق توصیه مي‌شود که در هر سنی حتی در دهه 20 سالگی اگر قصد بچه دار شدن دارید حتما قبل از هر چیز با یک پزشک یا ماما مشورت کنید تا از جنبه‌های گوناگون از آمادگی شما برای این موضوع اطمینان حاصل کرده و موارد مهم را به شما آموزش دهند.

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

31 comments

  1. سلام و سپاس
    بهتره که بعد از اتمام 18 سالگی اقدام کنید.

  2. سلام
    به سوال شما پاسخ داده شد.

  3. با عرض سلام
    مینای عزیز بهتر است حتما ازمایش بارداری بدهید تا مشخص شود باردار هستید یا نه و سپس با پزشک خود مشورت نماید مشکلی پیش نمی اید.

  4. سلام من19سامه و3ساله که پیشگیری کردم وسابقه هیچ بیماری ارثی توخانواده هیچ کدوممون نیس امامن خودم پزشک زنان زایمان گفته تنبلی تخمدان دارم وبشدت تخمدانم کیست سازه اگرحامله بشم مشکلی وجودداره؟!منشنیدم میگن اگه زیادپیشگیری کنم دراینده مشکل سازخواهدبود؟؟؟

    • با عرض سلام لیلا جان
      تنبلی تخمدان حتما احتیاج به درمان دارویی دارد تا بتوانید در اینده بارداری خوبی داشته باشید.ولی بهتر است به محض در مان یا حین ان با توجه به نظر پزشک زودتر اقدام به بارداری نمایید.

  5. احتراماً ، به عرض می رسانم اینجانب در سن 34 سالگی ازدواج کردم و 6 ماه بعد از آن باردار شدم که نتیجه بارداری پوچ بود. 6 ماه بعد از ان اقدام کردم که برای دومین بار پوچ بود. 5 ماه بعد اقدام کردم. که این دفعه پوچ نبود بلکه در اثر آمنیوسنتز سقط شد. و جواب آزمایش جنین سالم گزارش شد. 9 ماه بعد از آن باردار شدم که پوچ بود و الان اسال و 2 ماه از آخرین بارداری من می گذرد و من الان 40 سالمه. در ضمن من و همسرم تمام آزمایشات لازمه را انجام دادیم و سالم بودیم. دکتر بنده عرض کردند باید پی در پی باردار بشم تا نهایتاً یکی به جنین تبدیل شود. از شما پزشک محترم خواهشمندم چه پیشنهادی را ارائه می فرمایید. با تشکر

    • با عرض سلام مریم جان
      اگر در ازمایشات شما یا همسرتان مشکلی مشاهده نشد طبق نظر پزشکتان اقدام کنید تا به یک بارداری با نتیجه مثبت برسید.

  6. سلام من متولد 76هستم ماه بعد وارد 18سال میشم میخوام بچه دار شم آیا خطری داره???????”لطفا پاسخ بدید ب ایمیلم لطفا ممنون میشم

    • مرکز رویان

      با سلام افسانه جان
      به طور معمول بهترین سن برای بارداری را بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی میدانند و کمتر و بیشتر از این سنین میتواند با عوارض مادری و جنینی همراه باشد.

  7. سلام من 42 سالمه دو پسر سالم دارم بیماری های زمینه ای ندارم فقط کمی اضافه وزن دارم یک ساله که اقدام کردم باردار نشدم لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم

    • مرکز رویان

      با سلام خانم فرخنده
      از لحاظ هورمونی و سونو برای اطمینان از عدم مشکل در تخمک گذاری اقدام نموده اید؟شاید لازم باشد همسرتان هم از لحاظ سلامت اسپرمها ازمایش شوند و خود اضافه وزن هم میتواند سبب ناباروری شود پس بهتر است اقدام نمایید.

  8. با سلام وخسته نباشید
    بابت اینکه این راه ارتباطی رو در اختیارمون قرار دادین واقعا سپاس گذارم و از شما ممنون
    دوم اینکه من 29 سال سن دارم و حدودا 1 سالی هست که بابت بارداری اقدام میکنم ولی نه به طور جدی تمام آزمایشات رو هم انجام دادم و هیچ موردی نداشتم به جزء سونوی آخر که بهم گفتن یه کیست به ابعاد 19*26 mm دارم که با مصرف یه دوره قرص جلوگیری از بین رفت .
    در حال حاضر سوالم از خدممتون این هست که همسر من هم آزمایش اسپرمو انجام داد و حتی من آزمایش رو واسه قسمت تفسیر فرستادم وجوابی که گرفتم این بود که ایشون کمی اشکال در حالت اسپرم و ضعف داشتن و دکتر هم بهم گفت که باید ویتامین ای و سی مصرف کنند ولی با توجه به موقعیتم میخوام 1 سال دیگه به خودم وقت بدم و بعداز این مدت اقدام جدی رو انجام بدم به نظر شما با توجه به این مشکل آیا کار درستی است؟در ضمن همسرم 27 است.ممنون از راهنماییتون

    • با سلام خانم فلاحی
      در صورت ادامه درمان همسرتان و بر طرف شدن مشکل مانعی برای بارداری سالم نخواهید داشت و میتوانید بعد از یک استراحت مناسب مجددا اقدام نمایید.

  9. باسلام …
    من با خانمی قصد ازدواج دارم ، من 30 و ایشون 29 هستند ،
    احتمالا برای فرزند دار شده دو یا سه سال بعد اقدام کنیم ، آیا این سن مناسب است و اشکالی به وجود نمی آید ؟

    • سلام
      مشكلي نيست فقط شما قبل از ازدواج آزمايش آناليز مني(اسپرموگرام) انجام دهيد و بررسي شويد.

  10. سلام من مردی 52 ساله و همسرم 39 ساله است دو فرزند دختر 19و12 ساله داریم خواهان پسر هستیم سه سیکل میکرو اینجکشن داشتیم ولی دوبار انتقال جنین پسر صورت گرفت ولی حاملگی اتفاق نیافتاد میخاهیم طبیعی پسر دار بشیم امکانش وجود داره . ضمنا من مشکل مورفولوژی پایین اسپرم دارم چه داروهایی مصرف کنم ؟ اقدام به بارداری بکنیم یا نه ؟

    • مرکز مامایی رویان

      سلام آقاي شهيدي با شرايطي كه فرمودين و باتوجه به سن بالا بهتراست اقدام نكنيد.با اين حال ميتوانيد هم مشاوره ژنتيك انجام دهيد و با اورولوژيست نيز مشاوره كنيد

  11. باسلام وخسته نباشید خدمت شما
    ببخشید من یه سوال داشتم حدود سه ماهی میشه که متوجه شدم کیست شکلاتی(اندومتریوز) دارم، دکترم گفتن بعد از جراحی باید بلافاصله اقدام به بارداری کنم، میخواستم بدونم اگه اقدام نکنیم،در وینده به مشکل میخوریم؟
    من بیست و شش،و همسرم سی و دو سالشونه
    باتشکر

    • مرکز مامایی رویان

      سلام زهرا خانم
      اگر تصمیم به بارداری دارید بهتر است اقدام کنید البته بسته به نظر پزشک شما دارد چون اط وضعیت شما بهتر مطلع است. سن شما و همسرتان جهت بارداری مناسب است.

  12. سلام من 31سالمه وهمسرم 18سالشه و اندام درشتی داره و بدنش از نظرفیزیکی آمادگی داره وسابقه بیماریهای ارثی هم نداریم آیا بچه دارد بشیم مشکلی پیش نمیاد

  13. فاصله بین دوبارداری باید چندسال باشه،

  14. باسلام‌من سه ماه است که ازدواج کرده ام‌و ۱۶ سال دارم شهریور هفده ساله میشوم خیلی بچه دوس دارم بارداری برای من و‌جنین خطری ندارد؟

    • مرکز مامایی رویان

      سلام نداخانم
      شما بهتراست جهت مشاوره قبل از بارداري حضورا مراجعه كنيد. چون سن شما پايين است بارداري زود است اما بايد از لحاظ بقيه جوانب وزني و …بررسي شويد.بهتراست چندسالي به تاخير بيندازيد.مصرف اسيد فوليك بانظر پزشك قبل از بارداري ضرورت دارد.

  15. سلام خانم دکتر من ۷ماهه ازدواج کردم و ۱۶سالمه بچه خیلی دوس دارم ازم یکی از جاری هام که ۱۶سالشه حامله است ودکترش گفته مشکلی نیس با وجود اینا منم میتونم حامله بشم با این سن ؟؟

  16. سلام‌ممنونم به من‌گفته اند اگر الان باردار شوی ممکن است بچه ات ناقص یا بیماری داشته باشد این‌امکان وجود دارد؟ من ۵۵ کیلو‌وزن دارم وخیلی به بچه علاقه دارم‌

    • مرکز مامایی رویان

      سلام نداخانم
      شما نياز به ويزيت حضوري جهت مشاوره داريد ازاين طريق نميتوان جواب قطعي داد

  17. و‌ فولیک اسید هم دکتر برایم نوشته اما دکتر نگفت که خطری دارد خانواده شوهرم میگویند

  18. چند روز پس از قاعدگی برای بارداری اقدام کنم؟

  19. توروخدا بگید که‌میتونم تو این سن باردار شم اخه من عااشق بچه هام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button