عوارض سزارین برای مادر و جنین

عوارض سزارین برای مادر و جنین

شاید بیشتر افراد بخاطر ترس از زایمان طبیعی رو به زایمان سزارین می آورند. زایمان سزارین در صورت داشتن مزیت هایش عوارضی نیز به همراه دارد .این عوارض هم شامل مادران می شوند و هم جنین.

از جمله عوارض شایعی که زایمان سزارین می تواند بر مادر داشته باشد ،می توانیم این طور بگوییم که در  زایمان سزارین بعد زایمان  سبب خونریزی شدید مادر می شود. ایجاد لخته های خونی که در برخی از موارد بسیار خطرناک هستند و چسبندگی در رحم و لوله ها را ایجاد می کند. در بعضی از حالات نیز باعث ایجاد عفونت می گردد،که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنیم .

با داشتن زایمان سزارین بعد از زایمان مادران تا چند مدت درد در ناحیه شکم و کمردارند این امر سبب می شود که مادران نتوانند فعالیت های روزانه خود را تا چند روز و حتی چند ماه انجام دهند .

عوارض-سزارین-برای-مادر-و-جنین

عدم فعالیت های ورزشی و رانندگی به مدت چند هفته نیز از مشکلات پس از انجام عمل سزارین است که در زایمان طبیعی اغلب وجود ندارد.

عوارض مربوط به جنین در زایمان سزارین

زایمان سزارین با وجود عوارضی که برای مادر دارد ،باعث بروز عوارضی نیز در جنین می گردد . البته این عوارض ممکن است در کودکانی که با زایمان طبیعی متولد شده اند نیز اتفاق بی افتد ،اما این احتمال در زایمان سزارین به مراتب بیشتر می باشد . عوارض ایجاد شده می توانند همچون یرقان ،مشکلات تنفسی،خطر ابتلا به دیابت نوع اول و همچنین ابتلا به آسم و آلرژی می باشد . همینطور با توجه به مطالعات انجام شده این طور گفته شده است نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا می آیند با هوش تر می باشند .
همچنین تحقیقات نشان می دهد سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در ماه های نخست، در نوزادانی که به شیوه سزارین متولد می شوند تا سه برابر بیشتر است و از طرف دیگر نیز داروهای بیهوشی می تواند روی جنین عوارضی داشته باشند.
نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می آیند تا چهار برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر نارس بودن ریه هستند و به همین علت بیشتر امکان دارد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری شوند.

البته ناگفته نماند زایمان به طور کلی سبب بروز عوارضی می گردد و می توانیم با شرکت در کلاس آمادگی بارداری این عوارض را کنترل کنیم .

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button