غربالگری قلب جنین

غربالگری قلب جنین

با پیشرفت های روز افزون در علم این امکان به وجود آمده که قبل از به دنیا آمدن نوزادان مادران و پدران سلامت جنین خود  را بررسی کنند و از سالم بودن کودک خود اطمینان یابند.حتی مشکلات کروموزمی هم قابل شناخت هستند و در مواردی که جنین دارای مشکلات غیر قابل درمان باشد با استفاده از اجازه قانونی می توان به بارداری خاتمه داد و از بروز مشکلات بعدی برای والدین جلوگیری کرد.در غربالگری قلب جنین،قلب جنین در زمینه های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد مانند رشد کامل و روند رشد قلب جنین،داشتن مشکلات قلبی در جنین و مواردی از این دست.انجام غربالگری قلب جنین اجباری نمی باشد اما اغلب انجام دادن آن بهتر از انجام ندادن آن است و به همین دلیل اغلب پزشکان به مادران توصیه می کنند که این تست را انجام دهند.غربالگری قلب جنین در دو مرحله انجام می شود و در مواردی که در مرحله ول موردمشکوکی وجود نداشته باشد دیگر نیازی به انجام غربالگری مرحله دوم نخواهد بود.اما اگر مورد مشکوکی دیده شود مرحله دوم حتما باید انجام شود.

 

غربالگری-قلب-جنین

 

در غربالگری قلب جنین و استفاده از آزمایش آکوکاردیوگرافی اقدام به بررسی سلامت قلب جنین خواهد شد. زمان مناسب برای انجام غربالگری قلب جنین مرحله اول در سن 18 تا 20 هفته ای بارداری می باشد. انجام غربالگری قلب جنین توسط متخصصان زنان و رادیولوژیست انجام می شود و اگر در نتیجه تست جنین مورد مشکوکی مشاهده شود مادر را به متخصصین قلب جنین و اطفال ارجاع خواهند داد.

عدد NT عددی است که در آزمایش غربالگری حائز اهمیت است و مورد سنجش قرار می گیرد. در مواردی که عدد NT بیشتر از مقدار 3.5 باشد مادر حتما باید برای انجام اکو قلب جنین اقدام کند.

توجه به بیماری های قلبی در جنین چه از نظر شناخت و چه از نظر درمان بیشتر مورد توجه است. چرا که قلب پیچیده ترین و حیاتی ترین عضو بدن می باشد.شکل گیری بیشتر دستگاههای بدن و الالخصوص قلب در هفته های دوم تا دهم اتفاق می افتد.

برای بیماری های قلبی مادرزادی فعلا دلیل خاصی پیدا نشده است اما با توجه به بررسی های صورت گرفته 8% از بیماری های قلبی مادرزادی دارای دلایل محیطی و 2% از بیماری های قلبی مادرزادی دارای دلایل ژنتیکی و ارثی می باشند و در بقیه موارد عوامل محیطی و ژنتیکی به طور همزمان موثر می باشند.در برخی از اوقات نیز دلیل بیماری های قلبی غیر قابل تشخیص می باشند.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

 

 

 

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button