فواید شنا در دوران بارداری

فواید شنا در دوران بارداری

اگه شما در دوران بارداری علاقه به انجام ورزش شنا دارید، در مرحله اول پیشنهاد می شود که با مشاوران ما در مرکز تخصصی مامایی رویان مهر مشورت کرده و طبق گفته ها و تجویز مشاوران به برنامه شنا خود بپردازید و از فواید شنا در دوران بارداری بهره مند شوید.

آب درمانی در بارداری

ورزش شنا یکی از مناسب ترین ورزش ها برای بهبود جریان خون است، علاه بر این توان عضله ها و ماهیچه ها را افزایش می دهد. ورزش شنا یکی از ورزش های بی خطر برای دوران بارداری است و آب درمانی در بارداری بسیار مفید می باشد. شما در ورزش شنا اضافه وزنی که در دوره بارداری رخ داده است را حس نمی کنید و همین امر باعث آرامش ماهیچه ها و عضلات شما می شود.

فواید شنا در دوران بارداری
فواید شنا در دوران بارداری

شنا در بارداری

شنا در دوران بارداری جزو ورزش های ایمن بوده و در صورت تجربه یک بارداری سالم و بدون محدودیت، مادر می تواند ورزش های منظمی را در آب انجام دهد. فقط مادر باید جهت اطمینان قبل از شروع شنا کردن با پزشک یا مامای خود مشورت کند.

شنا به مادر باردار کمک می کند تا بدنی فیت و با حداقل چربی داشته باشد و به این صورت با شرایط بارداری راحتتر کنار آید. شنا کردن یک ورزش خوب و مفید در دوران بارداری می باشد. همچنین آبی که در اطراف بدن وجود دارد از بدن محافظت می کند. این مورد مخصوصاً در سه ماهه سوم بارداری می تواند بسیار مفید باشد و برعکس باقی ورزش های هوازی ، شنا به مادر کمک می کند تا همواره خنک بماند.

آب استخر نباید گرم تر از 32 درجه سانتی گراد باشد. ولی خیالتان راحت باشد بیشتر استخر های عمومی دمای کمتر از این حد دارند مگر زمانی که به دلیل خاصی دما را افزایش داده باشند. می توانید برای اینکه خیالتان راحت باشد ، از مسئول استخر راجع به دمای آب سوال کنید.

شنا کردن همچنین به موارد زیر کمک می کند:

  • بهبود گردش خون
  • بهبود عملکرد قلب و ریه ها
  • افزایش قدرت ماهیچه ها
  • افزایش استقامت
  • کاهش ورم و احتباس آب در بدن ناشی از بارداری
  • سوزاندن کالری که بدین ترتیب موجب جلوگیری از افزایش وزن بیهوده می شود.
  • بهبود کیفیت خواب
  • رفع خستگی
  • آسودگی و تسکین درد و ناراحتی

استخر رفتن در ماه اول بارداری

در صورتی که قبل از بارداری شناگر بوده و به طور منظم شنا می کرده اید، بعد از بارداری نیز می توانید به شنای روتین خود ادامه دهید. حتی در صورتی که قبل از بارداری نیز هیچ فعالیت ورزشی نداشته اید، شنا کردن باز هم ایمن می باشد. شنا در استخری که با کلر ضدعفونی شده، ضرری برای مادر و جنین ندارد. شنا تقریباً تا ماه آخر بارداری خطری برای مادر نداشته و ایمن می باشد.

اگه شما در دوران بارداری علاقه به انجام ورزش شنا دارید، در مرحله اول پیشنهاد می شود که با مشاوران ما در مرکز تخصصی مامایی رویان مهر مشورت کرده و طبق گفته ها و تجویز مشاوران به برنامه شنا خود بپردازید و از فواید شنا در دوران بارداری بهره مند شوید. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144  تماس بگیرید.

راه رفتن در آب در دوران بارداری

قبل از شنا با گرم کردن بدن شروع کرده و در آب را بروید. نهایتاً تا 30 دقیقه نخست فعالیت های ملایم انجام دهید. بعد از شنا نیز به آرامی فعالیت های خنک کردن بدن را انجام دهید. به هیچ عنوان بیش از حد خود را خسته نکرده و در حالی از استخر خارج شوید که احساس کنید می توانسیتد بیش تر از این فعالیت داشته باشید. نوع شنای انتخابی باید به گونه ای باشد که شما احساس راحتی کنید.

بهتر است که در صورت درد در لگن ، شناهای دیگری به غیر از شنای پروانه را انجام دهید. وگرنه درد ناحیه بدتر می شود.  در صورتی که هنگام شنا احساس ناراحتی و درد کردید و یا علائم غیر طبیعی را تجربه کردید، از شنا کردن دست بکشید. در صورت احساس درد و خونریزی، به پزشک مراجعه کنید.

شنا در سه ماهه اول بارداری

در سه ماه اول بارداری خود شما نسبت به وضعیت جسمانی خود و چنان چه مشکل خاصی نداشته باشید می توانید به طور یک روز در میان و یا هر روز به مدت بیست دقیقه ورزش شنا را انجام دهید. از بهترین مزیت های شنا در دوران بارداری تاثیرات آن بر قلب و عروق شما و اکسیژن رسانی بهتر به بدنتان است.

فواید شنا در دوران بارداری
فواید شنا در دوران بارداری

شنا در سه ماهه دوم بارداری

لازم نیست با سنگین تر شدن وزنتان نگران انجام ورزش شنا شوید. همانطور که گفته شد حتی اگر احساس کنید قادر به شنا کردن نیستید می توانید با راه رفتن در آب باعث تقویت مفاصل خود شوید.

شنا در سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری شما با اضافه وزن بیشتری نسبت به ماه های قبل روبرو می شوید. بهتر است استخری را انتخاب کنید که در نزدیکی محل سکونت شما  است و همینطور ازانجام حرکات سنگین بپرهیزید. توصیه های لازم برای این دوران استفاده از مایوی مخصوص دوران بارداری و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن است. حتماً با وجود سختی فعالیت در ماه های آخر، از شنا غافل نشوید تا از فواید شنا در دوران بارداری بهره مند شوید.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

مطالب مرتبط با این مقاله:

شنا در دوران بارداری

زایمان در آب

شروع ورزش پس از زایمان

درمان استرس دوران بارداری

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button