پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

به معنای چرخش واژن می باشد و زمانی که تخمدان بطور ناگهانی دچار پیج خوردگی شود موجب قطع جریان خون به تخمدان خواهد شد که در این حالت درد ناگهانی و شدیدی آغاز در فرد دچار این عارضه می شود.  احتمال پیچ خوردگی تخمدان در دوران یائسگی کمتر و سن شایع پیچ خوردگی تخمدان میان زنان جوان 15 تا 30 سال است به ویژه در سنین باوری است. پیچ خوردگی تخمدان، وضعیتی اورژانسی که به جراحی فوری نیاز دارد. این وضعیت تنها در تخمدان های غیر طبیعی رخ نمی دهد بلکه احتمال آن در تخمدان های طبیعی و یا لوله های فالوپین، نیز می باشد.

 

علت پیچ خوردگی تخمدان

وجود کیست های بزرگ و توده های خوش‌خیم و بدخیم می تواند باعث پیچ خوردگی شود.  تعداد این  پیچ خوردگی تخمدان ها ممکن است یک دور یا دو دور یا حتی بیشتر باشد که در جریان خون رسانی به تخمدان مشکل ایجاد می کند. این کیست ها ممکن است در اثر مصرف داروهای محرک تخمک گذاری در فرد ایجاد شود. هنگامی که کیست ها بزرگ درمان نشوند باید مراقب احتمال پیچ خوردگی بود. در واقع پیچ خوردگی تخمدان در خانم هایی که دارای کیست هستند بیشتر از بقیه افراد اتفاق می افتد.

علائم پیچ خوردگی تخمدان

احساس درد شدید در ناحیه شکم، از اصلی ترین علائم پیچ خوردگی تخمدان است. البته هر درد در شکم نمی تواند به خاطر پیچ خوردگی تخمدان باشد. دردی که به خاطر این پیچ خوردگی احساس می شود به صورت ناگهانی و یکباره در بیمار حس می شود. این درد کل شکم‌ را فرا می گیرد تا حدی که قادر به هیچ گونه حرکت نمی باشد. همچنین درد منقطع است؛ یعنی ممکن است مدتی پس از شروع درد، شدت آن کم شود اما دوباره شدت بگیرد و میزان آن از قبل هم بیشتر و بیشتر بشود. با گذشت از شروع درد شکم، در بعضی از افراد استفراغ و تهوع هم اضافه می شود. با احساس چنین دردی در ناحیه شکم، فرد حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

دربعضی از موارد بیمار می‌تواند با لمس شکم، توده و برآمدگی که بر اثر پیچ خوردگی تخمدان به وجود آمده را احساس کند. این توده به وجود آمده به دلیل توقف جریان خون‌رسانی به مرور زمان بزرگ تر می‌گردد.

متاسفانه این عارضه غیرقابل پیشگیری است ولی افراد مستعد این بیماری مانند خانم های دارای کیست تخمدان، باید تحت نظر پزشک باشند و اقدامات لازم را طبق نظر متخصص زنان انجام دهند.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button