بارداری بی فاصله

بارداری بی فاصله

بادرای بی فاصله که در فرهنگ ما به شیر به شیر شدن فرزندان شناخته می شود. سوال در باره ی بارداری بی فاصله این است که آیا باردار شدن پس از سپری شدن زمان کوتاهی از زایمان می تواند خطراتی داشته باشد؟ و اینکه شیربه شیر شدن بر روی نوزادی که به دنیا خواهد آمد می تواند چه تاثیری داشته باشد؟

 

در پاسخ سوالات مطرح شده در رابطه باردرای بی فاصله باید گفت که بعد‌ از گذشت 9 ماه و طی شدن مراحل بارد‌اری و در آخر انجام زایمان، بد‌ن ماد‌ر از تمام ذخایر و مواد مورد نیاز برای بدن تخلیه می شود و به همین دلیل باید بعد از زایمان مراقبت های لازم از مادر صورت گیرد. علاوه بر شرایط فیزیکی که تولد یک نوزاد برای یک مادر دارد، آن نگهد‌اری از نوزاد‌ و رسیدگی به نیاز های آن، فرآیندی تقریباً پر استرس و دشوار می باشد. اگر مادر زایمان طبیعی داشته باشد‌، شش تا هشت هفته  زمان لازم است تا بدن شرایط اولیه اش را به دست آورد. درمورد زایمان سزارین معمولاً مدت زمان بیشتری نیاز می باشد و بخیه ها باید مرتباً ضدعوفی و تمیز کردند تا عفونی نشوند و کاملاً بهبود یابند. پس می توان نتیجه گرفت که بدن مادر توانایی کافی و لازم را برای پرورش دادن 9 ماهه نوزاد دیگر بلافاصله بعد از زایمان را ندارد و متخصصان زنان و زایمان توجه به این نکته را ضروری می دانند.

در بالا شرایط بدنی مادر برای حاملگی بی فاصه توضیح داده شد که اینکه بدن او آمادگی لازم را برای باردای بلافاصله ندارد و نیاز به گذشت مدت زمانی برای حاملگی مجدد می باشد. اما سوال دیگر درباره شرایط جسمانی دو نوزادی است که در فاصله زمانی تقریباً نزدیکی با یکدیگر به دنیا آمده اند. با بارداری مجدد بدن مادر نیاز به ذخیره مواد معدنی برای پرورش جنین داخل رحم خود دارد و با انجام این ذخیره سازی تا حد زیادی مواد مغذی داخل شیر مادر کاسته می شود. این کاهش کیفیت شیر مادر ب روی روند شد نوزاد تازه به دنیا آمده تاثیر می گذارد، چون یک سال و نیم تا د‌و سال نوزاد‌ تمامی مواد‌ مغذی را از طریق شیر ماد‌ر د‌ریافت می‌کند‌. جایگزینی شیر مادر با شیر خشک و یا مواد دیگر چندان کار درستی نیست چراکه متخصصان زنان و زایمان معتقدند که شیر مادر بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد می باشد و نباید تا حد امکان از مواد دیگر به عنوان شیر مادر استفاده گردد.

تولد‌ فرزند‌ با تمام سختی‌هایش یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای هر زن و شوهری می تواند رخ دهد. اما رقم خورد این اتفاق باید با درنظر گرفتن یک سری موارد صورت گیرد تا این شرایط را آسان سازد و هم اطمینان از سلامت هم مادر و هم فرزند حاصل شود.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button