تغییرات بدن در بارداری

تغییرات بدن در بارداری
تغییرات تخمدان ها در بارداری
در طی بارداری تخمک گذاری متوقف می شودو بلوغ فولیکول های جدید به تعویق می افتد.فقط یک فولیکول بالغ به اسم جسم در تخمدان های زن باردار یافت می شودکه با تولید پروژسترون باعث نگهداری جنین می شود و از سقط جلوگیری می کند. در ضمن هورمونی به نام ریلاکسین ترشح می شود که بسیاری از سازگاریهای بدن مادر با دوران بارداری را راحت تر می کند.
تغییرات لوله های رحمی در بارداری
لوله های فالوپ در طی بارداری ممکن است کمی بلندتر و بزرگتر شوند.
تغییرات واژن و پرینه در بارداری
در طی بارداری افزایش عروق و خونرسانی به پوست و عضلات واژن و پرینه رخ می دهدو بافت ریزآنها نرم می شود.افزایش عروق در واژن باعث می شود نمای کبود و بنفش رنگی در معاینه دیده شود در دیواره های واژن تغییراتی مثل شل شدن بافت نگهدارنده افزایش سولهای عضلانی و ضخامت مخاط آن رخ می دهد که احتمالا برای آماده سازی به جهت متصع در طی زایمان مناسب است.
افزایش قابل توجه میزان ترشحات سرویکس به درون واژن در طی بارداری خود را به صورت ترشحات سفید رنگ ونسبتنا غلیظ نشان می دهد و احتمال ابتلا به عفونت های قارچی در کل بارداری شیوع بیشتری دارد.
تغییرات پستان ها در بارداری
درهفته های اول بارداری زنان اغلب دچار حساسیت پستان ها می شوندبعد از ماه دوم پستان ها بزرگ می شوند و رگهای ظریفی درست زیرپوست مشاهده می شودنوک پستان ها بلندتر وتیره تر می شود و قابلیت سفت شدن بیشتری پیدا میکند. بعداز چندماه اول ماساژ ملایم نوک پستان مایع غلیظ و زرد رنگی به اسم کلستروم ممکن است ازآن ترشح شود و در طی این مدت هاله اطراف بزرگتر شده و تیره ترمی گردد. برجستگی های کوچکی در سراسر هاله پراکنده می شوند. گاهی افزایش اندازه پستان ها بسیار شدید است که ممکن است مانند شکم دچار ترک خوردگی شوند.
دراکثر بارداری های طبیعی،اندازه پستان ها قبل از بارداری ومیزان تولید شیر توسط آنها ارتباطی با یکدیگر ندارند.
تغییرات پوست در بارداری
تغییرات پوستی در بارداری شایع هستند مثل ایجاد لک ها در نواحی مختلف تیره شدن پوست در ناحیه زیر بغل ،کشاله ران،و… و ایجاد ترک هایی در شکم سینه ها و ران ها در اثر کشیدگی پوست و تاثیرات هورمونی
دیواه شکم
بعداز اواسط بارداری معمولا خطی قرمز رنگ و کمی فرو رفته برروی پوست شکم و گاهی پستان ها و ران ها مشاهده می شوند که این خطوط استریای بارداری یا علایم کشش نامیده می شوند.
در زمانی که بارداری چندم آنهاست علاوه براستریاهای قرمز رنگ مربوط به بارداری فعلی ،خطوط نقره ای درخشان مربوط به آثار استریاهای قبلی هم مشاهده می شوند.بیشترین عوامل ایجاد این استریاها افزایش وزن،تاثیرهورمونی ،سن پائین مادر،وزمینه ارثی می باشد.ماهیچه های دیواره شکمی دراثر فشار رحم در خط وسط از هم جدا می شوند که اگر این حالت شدیدباشد بخش زیادی از دیواره جلویی رحم تنها با پوست پوشانده می شوند و باعث بروز فتق های شکمی می گردد.
هیپر پیگمانتاسیون
تیره شدن پوست در زنانی که پوست تیره تری دارند بیشردیده می شودخط میانی پوست دیواره شکم که خط سفیدنام داردبه میزان قابل توجهی پیگمانت شده و به رنگ سیاه مایل به قهوه ای تیر درمی آید وخط سیاه نامیده می شود. گاهی لکه ها ی قهوه ای نامنظمی با اندازه های متفاوت بروی صورت وگردن تشکیل می شوند که ماسک بارداری یا کلوآسمانام دارد همچنین تیره شدن درپوست نواحی دستگاه تناسلی و ها له پستان تشدیدمی شود. این تغییرات پس از زایمان معمولا ناپدیدمی شوند و حداقل به میزان قابل توجهی کاهش می یابند قرص های ضدبارداری هم می توانند سبب این تغییرات پوستی شوند.میزان هورمون هایی که درسرتاسربارداری افزایش می یابند یکی ازعلت های تیرگی پوست است.
تغییرات عروقی
برجستگی های پوستی ظریف و قرمز رنگی به ویژه بروی صورت،گردن،بخش فوقانی قفسه سینه و بازوها ایجادمی شوند که عنکبوت های عروقی نام دارند که دارای انشعاباتی هستند که از ضایعه مرکزی خارج می شوند.قرمزی کف دست هم دربرخی زنان دیده می شودکه مهم هم نیستند و اغلب بعداز زایمان ناپدیدمی شوند که احتمالا ناشی از افزایش هورمون استروژن دربارداری است.علاوه براین افزایش جریان خون پوست دربارداری سبب دفع میزان حرارت اضافی تولید شده دراثرافزایش متابولیسم می شود.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button