تغییرات پوستی در بارداری

تغییرات پوستی در بارداری
ترشح هورمونها وفشاری که رحم بزرگ شده شما بر روی دیگر اندامها می گذارد می تواند سبب تغییرات پوستی در شما شوند که البته جای نگرانی نیست واکثر آنها بعد از زایمان وشیردهی از بین می رود .هر چند این تغییرات وعلایم از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند.
این تغییرات می تواند شامل قرمزی ، بر افروختگی چهره، صورتی یا قرمز شدن روی معده وغیره باشد .
بیشترین وشایعترین این تغییرات ترکهای پوستی، ماسک بارداری، آکنه وجوشهای ناگهانی ، پاهای کبود ولکه دار، پوست قرمز ویا درخشان ، خارش یا تیرگی پوست وخط سیاه، خالهای عنکبوتی شکل و رگ های واریسی هستند.
ترک های پوستی(stretch mark) از بیشترین و شایع ترین تغییرات پوستی در بارداری است .90% خانمهای باردار در نیمه دوم بارداری در اثر هورمون ها ترک هایی بر روی پوست شکم، پستان ها و ران ها پیدا می کنند که خط های کم شیاری در سطح پوست به رنگ صورتی، قرمز، بنفش است که روی شکم ، بازوها و پستانها هم پدیدار می شوند ودلیل آن هم ترشح هورمون کورتیزون از غده فوق کلیه (آدرنال) هنگام بارداری است، سبب نازک و گاهی پاره شدن فیبر های الاستیک پوستی می شود. اگر ورزش مناسب وکافی برای بارداری داشته باشید و از لوسیون های حاوی ویتامین E و آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید و حواستان به وزنتان هم باشد در پیشگیری از ترکهای پوستی نقش دارد .
هرچند اگر این روشها در جلوگیری از ترک اثر نداشت نگران نباشید چون این خطوط بعد از زایمان تبدیل به خط نقره ای یا خاکستری کم رنگ در می آید و به مرور از بین می روند.
بهتر است از 8 هفته مصرف کرم ها را شروع کنید و اگر از بارداری قبلی اثری باقی مانده بود از 6 هفته شروع کنید و بهتر است بیش از مصرف کرم ها با حوله نخی نواحی مورد نظر را با آب ولرم مرطوب کنیدتمام شکم بویژه بخش پایینی شکم ، باسن ها وبخش داخلی بازوها را کرم بمالید .
ماسک بارداری یا کلواسما یا ملاسما
گاهی تیرگی قهوه ای رنگ روی پوست چهره به ویژه پیشانی ، گونه ها ، چانه ودهان اطراف چشم وبینی رخ می دهد و بیشتر خانمهای تیره مو با رنگ پدیده پوست آنرا تجربه می کنند .
اجتناب از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب 15 و با SPfکمتر از 30 ، پوشاندن پوست صورت با کلاه و عینک و دستکش برای دست بسیار کمک کننده اsj.
آکنه وجوش های ناگهانی((Acne
بدلیل وجودهورمون پروژسترون وترشح چربی ازغدد پوست در بارداری جوش هاپدیدمی آیند.در برخی ازمادران بیشترازهمیشه گسترش می یابندوبرخی مادران برعکس جوشهایشان در بارداری کاهش می یابدواستفاده از داروهای ضدآکنه که ازخانواده ترتینوئین هم هستندبه دلیل ایجاد ناهنجاری های جنینی ممنوع هستند.درزنانی که درزمان پریودبا پیک ناگهانی جوش صورت مواجه میشوندهم ممکن است بیشترمشاهده شود.
پاهای کبود ولکه دار
زندگی درمنطقه سرد سیر وافزایش هورمون استروژن میتواند رنگ پریدگی وکبودی موقت ولک لک شدن یاکک ومک روی پوست یا پاها را پدید آورد.پس از زایمان این لک ها نا پدید میشوند.
پوست گلکون یادرخشان
در دوران بارداری افزایش گردش خون که شامل مویرگ های باریک زیر سطح پوست هم میشود.که سبب دفع گرمای ناشی از متابولیسم بدن میشود.هورمون های بارداری هم،سبب افزایش ترشح چربی ازغدد پوست شودوممکن است در اثرهمراهی هردو عامل باهم برافروختکی وگلگونی را در پوست تان ببینید.اگراین درخشندگی پوست در شما زیاد باشدمی توانید از پاک کننده ها ی بدون روغن استفاده کنید.نگران نباشیدهمیشه لبخند برلب داشته باشید.
خارش پوست
خارش پوست در بسیاری از زنان در سه ماهه دوم و سوم وجود داردکه به علت تغییر از کبدو مجاری صفراوی است که سبب رسوب املاح صفراوی زیر پوست وخارش شدیدمی گردد.خارش در سراسر بدن وبه ویژه شکم وپستان هاست ولی اگر این خارش باتهوع،خستگی واستفراغ وبی اشتهایی همراه شودباید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بهتراست ازخوردن خوراکی های تند و پرادویه پرهیزکنیدو درمعرض زیادقرار نگیریدو ازکرم های مرطوب کننده و لوسیون های ضدخارش کمک بگیرید.علت دیگرخارش می تواند کشش پوست هم باشد.
تیرگی پوست و خط سیاه
افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون و افزایش هورمون محرک ملانوسیت غده هیپوفیز در بارداری با تأثیر برسلولهای زنده ملانین سبب تغییررنگ پوست گردد.که برخی ازقسمت ه تیره تر است.ملانین سبب تیرگی پوست به ویژه درجاهایی که کک ومک یاماه گرفتگی داردمیشود. این تیرگی در زنان سبزه و برخی مناطق جغرافیایی بیشتراست.این تیرگی ها درچهره،هاله (دور)ونوک پستان ،لبه های ناحیه تناسلی ،زیربغل،کشاله ران وناف بیشتراست.بیشتراین تیرگی هابعداززایمان کم رنگ ترمیشوند،نواحی یادشده ی بالا به هرحال ازآن چه که پیش از بارداری بوده اند تیره ترمی گردند.
خط سیاه
افزایش رنگدانه های پوستی در بارداری سبب میشودکه خط سفیدی که بین ناف وناحیه تناسلی قرار داردبه رنگ سیاه مایل به قهوه ای درمی آید.ازبین بردن این خط راهی نیست بعدازبارداری ازبین می رود.مهمترین روش برای پرهیزاز آکنه یا درمان آن پاکیزگی پوست با یک پاک کننده ملایم 3-2بار در روز است خیلی پوستتان را با آب شستشو ندهیدکه پوستتان خشک میشودوتغغیرات پوستی خود را بیشتر نشان میدهند.از آنجایی که پوست شما در بارداری حساس تراست ونور خورشید در بارداری رنگدانه های پوست شما را تیره می کند.سپس از ضدآفتاب مناسب وگذاشتن کلاه هنگام بیرون رفتن از خانه کمک کننده است مخصوصا از 10 صبح تا 2بعدازظهرکه نورخورشید شدیدتراست بهتراست درخانه بمانید.
خال های عنکبوتی spiderveins
خال های عنکبوتی که نقطه هایی کوچک و قرمز با خط ها ی شعاعی در اطراف آن هستند که ظاهری شبیه به عنکبوت پیدا میکنند در زنان باردار به خصوص سفید پوست ودرچهره ،گردن،قفسه سینه وبازو دیده میشود.این خال ها مویرگ ها ی باریک خونی هستندکه علت هستندکه علت آن افزایش جریان خون در بارداری است ویا هورمون استروژن این خال هاهم مثل اکثرعلایم پوستی بعداز زایمان از میان می روند.مصرف ویتامین سی بیشتر ،عدم گذاشتن پاها بروی هم چون به رگ ها فشار می آوردبه کاهش این مسئله کمک میکند.
تغغیرناخن
گاهی دربارداری ناخن ها سریع تر رشد می کنندوشکننده ترهم می شوند.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

2 comments

  1. سلام من در ماه شش بارداری ام و پوست باسن و داخل نافم به شدتیره شده طوری که مثل افریقایی ها شده چکار کنم؟

    • مرکز مامایی رویان

      با سلام
      تغییرا پوستی در بارداری به علت هورمونهای این دوران است و کاملا طبیعی است و مدت کمی بعد از زایمان به حالت طبیعی برمیگردد پس نگران نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button