حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزادان از جمله کارهای سختی است که توسط مادر و پدر ها انجام می گیرد مخصوصاً برای آن دسته از والدینی که دارای صاحب اولین فرزندشان شده اند. استحمام نوزاد از این جهت مهم است که در رشد، نشاط و آرامش نوزادان و داشتن خوابی راحت تاثیر گذار است. به علاوه هنگام حمام کردن مادر نیز می‌تواند بدن کودک را بررسی کند تا با مشاهده التهاب یا حالت غیرعادی، به سرعت علت آن  را پیدا کرده و درمان گردد.

مسئله مهمی که درمورد حمام کردن نوزادان باید به آن دقت نمود، حفظ امنیت و سلامتی کودک می باشد. با وجود فواید حمام کردن، رعایت نکردن مواردی می تواند سلامتی نوزاد را به خطر بیاندازد.

 

نکاتی درمورد استحمام نوزادان:

  • هرگز نوزاد را برای مدت کوتاهی حتی یک دقیقه تنها نگذارید. این امکان وجود دارد که نوزاد در آب کمتر از 2 سانتیمتر آب غرق شود.
  • برای شستن موهای نوزاد باید از شامپوها مخصوص کودکان به دلیل دارای بودن موادی که به مو و پوست نوزاد آسیب نمی زند استفاده کرد. همچنین می توانید از صابون بچه ای که در شستن بدن کودک به کار می برید، استفاده نمایید.
  • با مشاهده لایه قهوه ای رنگ ضخیمی که ناشی از ترشح زیاد چربی بر روی سر است، ابتدا سر کودک را به آرامی و با احتیاط با روغن زیتون ماساژ دهید، سپس نوزاد را حمام کنید.
  • هرگز زمانی که مادر عجله دارد و یا به هر دلیلی بیحوصله هست، نباید کودک را حمام کند. در واقع بهترین زمان برای استحمام نوزاد موقعی است که مادر کاری برای انجام دادن ندارد و می تواند تمام توجه خود را برای انجام این کار داشته باشد. وجود عجله و رفتار خشن مادر باعث بیزاری و ترس کودک از حمام کردن و حتی آب می شود.
  • لیف زدن بدن کودک باید با ملایمت انجام شود و این کار بهتر است مدت زیادی به طول نکشد.
  • از حمام کردن هر روز کودک باید خودداری شود چراکه باعث خشک شدن پوست نوزاد می شود. روزهایی که نوزاد را حمام نمی کنید می توانید صورت، شکم، باسن و بین پاهای کودک را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • یکی از بهترین زمان ها برای حمام کردن نوزاد به نظر متخصصان، قبل از خوردن شیر می باشد. در حالیکه استحمام بعد از خوردن شیر موجب بروز مشکل در دستگاه گوارش نوزاد خواهد شد.

توصیه می شود برای حفظ سلامتی نوزاد و جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در نگهداری کودک با آن ها مواجه شوید از مراکز مشاوره و خدمات مامایی در این باره کمک بگیرید. گذارندن دوره های مراقبت از کمک زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button