دردهای شایع در دوران بارداری

دردهای شایع در دوران بارداری
درد شکم:دردشکم گاهی در دوران حاملگی دردشکم به صورت شایع دیده می شود.همانقدر که می تواند طبیعی باشد شاید نشانگر یک خطر جدی نیز باشد.دردهای شدید وپشت سرهم وطولانی مدت اصلا طبیعی نیست. اگر دردهای شکمی باخونریزی،تب،لرز،لکه بینی،ترشحات واژن،تهوع واستفراق شدیدو سوزش ودرد هنگام ادار باید بلافاصله به پزشک مراجعه فرمائید.دل پیچه ونفخ به خاطر هورمون ها وفشار رحم بر روی معده زیاد دیده می شود.چون اثر این عوامل باعث کندشدن کاردستگاه هاضمه می شود.
یبوست هم براثر کاهش حرکات روده وفشاررحم بر روی رکتوم در بارداری باعث درد شکم می شود.
درد لیگامان گرد دردی ناگهانی ومبهم درهردوطرف قسمت زیرین شکم یا در عمق کشاله ران است که در سه ماهه دوم معمولا شروع می شودبه علت افزایش وزن رحم وبالا کشیده شدن آن از لگن،لیگامان هایی که رحم را درلگن نگه
می دارندتحت تااثراین کشش قرار مگیرند.که بیشتر هنگام تغییروضعیت ها مثل بلندشدن و دراز کشیدن و…حس می شود.
معمولا بااستراحت برطرف می شود واگر غیرازاین بودحتما با پزشک مشورت نمائید.
ولی دردهایی هستند که حتما باید برای اقدام سریع مراجعه فرمائید.
مثلا درحاملگی های خارج رحمی که معمولا درسه ماهه اول رخ می دهدو با دردتیزوحساسیت بسیار شدیدبا لکه بینی یا خونریزی دردنوک شانه،علائم شوک(نبض ضعیف،غش،رنگ پریدگی)همراه است.
سقط معمولا خونریزی یا لکه بینی قبل از درد شروع می شودبیشتر دردهای دوران قاعدگی است همراه با احساس فشار درلگن،حتما دراسرع وقت به پزشک مراجعه نمائید.
زایمان زودرس معمولا قبل از37هفته حاملگی با انقباضاتی همراه است که دهانه رحم را باز می کنند. معمولا با افزایش ترشحات کمی آغشته به خون،دردهای شبیه درد قاعدگی بیشتراز4انقباض در1ساعت کمر درد ناگهانی.جدا شدن جفت که یا به صورت نسبی ویا کامل جدا می شود که گاهی باخونریزی واضح همراه است ممکن است انقباض به همراه داشته باشد.تحرک جنین دراین موارد دیده می شود.اگر این علائم باکمر درد وانقباضات منظم همراه باشدباید به پزشک مراجعه شود.
پره اکلا مپسی عارضه ای که باعث اسپاسم وتغییرات دیگردر عروق خونی می شود همراه با فشارخون بالا و وجود پروتئین در ادرار و ورم صورت وچشم ها،دست ها،پاها وقوزک پاهمراه بادرد وحساسیت شدید درقسمت فوقانی شکم، سردردشدید،تهوع واستفراغ واختلالات دید است.
عفونت های ادراری
حاملگی احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد که با درد وناراحتی و سوزش هنگام ادارارکردن،ناراحتی لگنی یا درد ناحیه زیرین شکم بیشتربالای استخوان عانه و تکرر ادرار همراه است که بلافاصله باید به پزشک مراجعه نمائید.هرگونه استرس یا رژیم غذایی ناسالم در بارداری هم می توانددرد را افزایش دهد.

Check Also

درمان درد و زخم سینه در دوران شیردهی

درمان درد و زخم سینه در دوران شیردهی ممکن است هنگام شیردهی دراثررفلکس شیردراثرهورمون اکسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button