عوامل موثر برباروری در مردان

عوامل موثر بر باروری مردان/عوامل موثر بر باروری زنان در مقالات و منابع علمی بسیاری ذکر شده است. اما در این یادداشت کوتاه سعی داریم به عوامل موثر در باروری مردان که یکی از مسائل مهم در برابر باروری زنان است، اشاره کنیم. دانستن این عوامل می‌تواند راهنمای خوبی باشد. همانطور که مي‌دانید همه روزه به تعداد زوج‌های نابارور در جهان و همچنین در کشور ما اضافه مي‌شود و نقش مردان در باروری کمتر از زنان نیست. از عوامل موثر بر باروری مردان مي‌توان به عوامل مهم زیر اشاره کرد.

تغذیه
سوءتغذیه و مصرف ناکافی غذاهای ضروری سبب اختلال در تولید و کار اسپرم مردان مي‌شود. مواد حاوی ویتامین E که شامل زیتون، ذرت، بادام، آجیل تازه، اسفناج و مواد حاوی ویتامین C که در سبزی و میوه‌جات به وفور یافت مي‌شود و همچنین آنتی اکسیدان ها در میزان باروری مردان بسیار موثرند. همچنین اسید آمینه ای به نام (ال آرژنین) در باروری مردان بسیار موثر است که در خوراکی‌هایی مانند شکلات تلخ، جوی دو سر و مغزهای خوراکی به ویژه بادام وجود دارند.

سن
با افزایش سن، کیفیت، اسپرم مردان تغییر یافته و قدرت باروری کم مي‌شود. اگرچه کم شدن به معنی بارور نشدن نیست اما آقایان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که در فرزند پدران مسن یک سری بیماری‌ها بیشتر دیده مي‌شود.

اضافه وزن
در مردان مبتلا به چاقی‌های شکمی کیفیت و تحرک نطفه تحت تاثیر قرار مي‌گیرد. مردانی که شاخص توده بدنی آنها بالای 25 یا کمتر از 5/18 باشد در معرض دیر باروری هستند.

سبک زندگی
ورزش متعادل مي‌تواند راه خوبی برای تقویت باروری در مردان باشد. بهترین ورزش‌ها برای این کار ورزش‌های هوازی سبک مثل پیاده‌روی و شنا است. از سایر عوامل موثر بر باروری مردان مي‌توان به مصرف دخانیات، الکل، تماس با مواد سمی در حین کار مثل مواد اشعه رادیو اکتیو، آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوای تنفسی اشاره کرد. نتایج مطالعاتی از این دست تاکید دوباره ای بر اهمیت و نقش سبک زندگی سالم است. اگرچه سبک زندگی امروزی، مشاغل، تفریحات و سرگرمی‌ها این گونه ایجاب مي‌کند که به سمت مصرف خوراکی‌های ناسالم و کم‌تحرکی پیش برویم. اما مهم این است که بخواهیم و هوشیار باشیم که تن دادن به این شرایط چه تبعاتی برایمان در بر خواهد داشت و باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

32 comments

  1. سما

    فوریه 22, 2015 در 12:07 ق.ظ

    سلام خسته نباشید ی سوال داشتم ازماش اسپرم شوهر من ضعیف بود دکتر زنانم خیلیی دکتر خوبه و مارو ب پزشک اورولوژیست معرفی نکرد فقط داروهای قوی واسه همسرم نوشت و گفت اگه نتیجه نداد بیاین واسه iui سوال من اینه جرا هرچقدر ما با پزشک اورولوژیست مشورت میکنیم بدون معاینه همه میکن وهریکوسل داره همسرتون و باید عمل بشه و ب دارو و روش کمک باروری هیچ اعتقادی ندارن در صورتی ک دکتر زنانم میگه عمل واریکوسل ریسکه?میخواستم نظر شماروهم بدونم ممنون میشم پاسخ بدین

  2. با عرض سلام
    معمولا بستگی به تمایل طرفین دارد ولی در صورت کلی بیشترین فاصله ماهی دو بار است اگر احساس میکنید مشکلی وجود دارد میتوانید با مشاور جنسی در این مورد صحبت نمایید.

  3. سلام .من یک بار ای ای اف انحام دادم که موفق نبود قرار شد این بار خراش رحم انجام بدم . روزی که برای خراش رحم به رویان رفتم خانوم دکتر گغت که دهانه رحم شما تنگه و من نمی تونم انجام بدم و می نوتید با بیهوشی این کارو انجام بدید.می خواستم بدونم شانس خراش رحم چند درصده و این که من در انتقال جنین مشکلی نداشتم چرا الان نمی تونم بدون بیهوشی خراش رحم رو برام انجام بدن .ممنون از شما

    • با عرض سلام
      عزیزم در مورد درصد شانس این کار باید با پزشک خودتان مشورت کنید و در مورد کنسل شدن عمل چون اذیت میشدید به خاطر خودتان این تصمیم گرفته شد.

  4. شوهرم هم پیشروندی اسپرمش کمه و دکتر براش ویتامین ای . قرش ال کارنتین داده به نظرتون این ها موثره و شما چه ویتامین های رو پیشنهاد می دهید .مرسی

    • با عرض سلام
      بله کاملا موثر هستند و در ضمن مصرف طبیعی مواد غذایی و میوه های شامل ویتامین سی و روی بسیار کمک کننده است.

  5. باسلام .میخواستم بپرسم آیاکوچیک بودن یکی ازبیضه ها مشکلی در باروری ایجاد میکنه؟

    • با سلام خانم زهرا
      در ازمایش اسپرموگرام مشخص میشود که ایا مشکلی در باروری وجود دارد یا نه؟

  6. با سلام .من آزمایش اسپرم دادم دکتر گفته که تعداد اسپرمها برای بارداری کمه .سه بار آزمایش دادم cont spermحدود37میلیون.27میلیونو 11 میلیون بوده مرفولوژی 65%.50% بوده ph8
    volom 6
    واریکوسل گرید 2 دو طرفه هم دارم یک ماهه واسه بارداری اقدام کردیم نشده یک سری دارو هم خوردم مثل ال کارنیتین.زینک و..به نظر شما باید چکار کنم
    تشکر

    • با سلام اقای میثم
      با پزشک اورولوزیست مشورت نمایید چون باید تحت درمان باشید با توجه به معاینات بالینی هم مشخص میشود که ایا واریکوسل شما نیازی به عمل جراحی دارد یا خیر.در صورت درمان مشکلات احتمال بارداری افزایش می یابد.

  7. باسلام
    برای فردی که در آزمایش اسپرمش مورفولوژی صفر گزارش شده امیدی به باروری طبیعی هست یا خیر؟

    • مرکز مامایی رویان

      سلام رها خانم
      ابتدا بايد علتش مشخص شود و درصورت رفع آن بله. عموما درموارد ابتلا به واريكوسل اينگونه است. به اورولوژيست مراجعه كنيد

  8. با سلام من هم تعداد و هم جهش اسپرمم ضعیفه و یک بار از طریق IVF در بیمارستان مادر یزد صاحب بچه شدم و بخاطر بیماری میگرن از سوماترا استفاده میکنم
    میخواستم بدونم تأثيری تو مشکل ناباروری من داره؟
    و سوال دیگه اینکه برای تقویت مشکل اسپرم باید چکار کنم
    با تشکر

  9. سلام خسته نباشید…من خانمی هستم که واسه بارداری دوم اقدام کردم یک سال و نیمه که باردار نشدم شوهرم 4سال پیش واریکوسل عمل کرده و الانم یکم اسپرمش ضعیفه و قرص ویتامین ای و ال کارنیتین و کلومیفن استفاده میکنه خودمم پلی کیستیکم میخواستم بدونم چقد طول میکشه که داروهای همسرم اثرشو نشون بده؟مرسی

    • مرکز مامایی رویان

      سلام
      همسرتان بايد تحت نظر اورولوژيست باشند و پس از مصرف داروها حداقل به مدت سه ماه، مجددا ارزيابي شوند.
      شماهم بايد از نظر وضعيت تخمدان ها تحت نظر باشيد

  10. سلام …شوهر من ازمایش اسپرم داده ک تعداد و حرکتش نرماله اما مورفولوژی 97 درصد مشکل داره ، دکترش بهش قرص کلومید داد و در کنارش از جنسینگ و خرنوب استفاده کرد …. دکتر ب من پیشنهاد میکرو داده …. در ضمن واریکسول نداره

    دارویی هس ک بشه مشکلشو حل کرد ک نیاز ب میکرونباشه
    لطفا راهنمایی کنین

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      سلام تحت نظر باشن ان شالله كه رفع ميشه. الان نميشه قضاوت كرد.

  11. سلام.من برای بالا بردن رابطه از قرص های تاخیری و بیشتر ترامادول فقط برای رابطه (نه مصرف هر روز) استفاده کردم.دو سال هست ازدواج کردم و الان میخوایم برای بچه دار شدن اقدام کنیم.این مسله میتونه آسیب برسونن به جنین یا برای بارور شدن؟و اگر مشکلی پیش میاره چه کاری باید انجام داد و چه مدت باید از مصرف قرصم باید گذشته باشه برای اقدام؟ممنون.

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      با سلام اقای امین
      بهتر است سه ماه از مصرف اخرین قرص گذشته باشد برای اقدام به بارداری چون ممکن است بر روی جنین اثر سو داشته باشد.

  12. شراره اصغرى

    با سلام همسرم براى ريزش مو زينك مصرف ميكنه ميخواستم بدونم مصرف اين قرص قبل باردارى بايد قطع بشه و مشكل سازه با نه؟؟؟

  13. سلام لطفا ازمایش منو تفسیر کنید که ایا با این وضعیت ازمایش باروری طبیعی صورت میگیرد یا خیر
    Volume 5.7
    Color. Milky
    Viscosity Normal
    PH 8.5
    liquefaction 30
    SPerm count/ml 62
    Class A 25
    Class B 20
    Class C 15
    Class D 40
    Sperms Agglutinatinated.Negative
    W.B.C 0-1
    R.B.c 0-1
    EP.cell 0-1
    Germinal cells 1-2
    Abnormal forms 20

  14. با سلام.ما یک ساله ک برای حاملگی اقدام کردیم اما هنوز نتیجه ای نداشته.لطفا نظرتون رو راجع ب آزمایش همسرم بگید.
    Volume 3
    Seven ph 7.50
    Speen Density 8.90
    Motile Speen 65.79
    Progressive sperms 61.40
    Vitality 65
    WBE Density 0
    Normal Morphology 20.00
    و اینکه آیا مشکل خاصی وجود داره؟

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      با سلام خانم مریم
      در ازمایش همسر شما د ر اشکال نرمال سلولهای جنسی یا همان اسپرمها کمی مشکل وجود دارد که میتواند سبب شود برای عدم بارداری بهتر است برای بررسی بیشتر و در مان با پزشک اورولوزیست مشورت نمایید.

  15. سلام آزمایش من ۹۸ درصد شکل اسپرم بد است
    و تعداد و حرکت خوبه ایا با مصرف ول من شکل اسپرم درست می شود

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      با سلام
      بهتر است برای بررسی بیشتر و درمان با اورولوزیست مشورت نمایید.

  16. ببخشید همسرم ازمایش اسپرم دادن
    تو ازمامیش sperm countزده بود ۱۷.۱۶
    براش قرص ویتامینeتجوسز کردن چقد طول میکشه که کامل خوب بشن و باردار بشم

  17. با سلام
    من جوانی (آقا) 25 ساله هستم و یک سال هست که ازدواج کردم و الان در کنار ورزش بدن سازی روزانه یک و نیم قرص مکمل ال-آرژنین با غذا مصرف می کنم (البته تازه شروع کردم کمتر از یک هفتس) میخواستم بدونم این مکمل بر روی آزمایش اسپرموگرافی تاثیر دارد؟ سه روزه دیگر میخوام ازمایش بدم.
    ممنون از جوابتون پیشاپیش

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      باسلام

      بهتراست قبل از انجام آزمایش شرایط انجام را از آزمایشگاه مربوطه بپرسید

  18. سلام من ۲۷ سال دارم دو سال پیش جراحی واریکوسل کردم بعد جراحی چن بار آزمایش اسپرم دادم که تعداد اسپرما کم بود( حدود ۲میلیون) ولی آزمایش آخری که دادم اسپرم صفر بود و در آزمایش خون fsh:17 و lh:11 هس .آیا امیدی واسه باروری هس یا نه؟؟ضمنا دکتر قرص فرتیل اید با کو کیو۱۰ داده و گفته اگه بهبودی نباشه نمونه برداری میکنه.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button