مکمل ها و بارداری

مکمل ها و بارداری

در این روزها خانم هایی که می خواهند باردار شوند تمام جوانب را در نظر می گیرند و تمام مقدمات را فراهم می کنند. چرا که با این کار می توانند تقریبا اطمینان داشته باشند که خود و کودکشان در سلامت کافی اند و همچنین پشت سر گذاشتن این دوران برایشان راحت تر و آسان تر خواهد بود. سوالی که در این مورد برای اغلب خانم ها به وجود می آید این است که آیا در این دوران نیازهای غذایی من با غذا برطرف می شود و یا نیاز به مکمل خواهم داشت؟ اغلب مواقع خانم ها نمی دانند چه ویتامین و مکملی را مصرف کنند و یا به چه مقدار و در طی چه دوره زمانی باید مصرف کنند.

مکمل-ها-و-بارداری

 

آیا مادر نیاز به مکمل دارد؟

در دوره بارداری نیاز مادر به برخی از مواد معدنی و مکمل ها نسبت به دوره قبل از بارداری دوبرابر می شود. دوبرابر شدن نیاز به مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد جفت و جنین نیازاست و در اغلب اوقات این مقدار توسط غذاهای مصرفی تامین نمی شود و مادر نیاز به استفاده از برخی از مکمل ها و قرص ها را خواهد داشت.

گاها اینطور به نظر می رسد که تنها با مصرف مواد غذایی روزانه مادر می تواند مواد مورد نیاز بدنش را تامین کند. در حقیقت اگر مادر از مواد غذایی متنوع در حد متعادل استفاده کند، مواد لازم به بدن خواهند رسید اما مساله اینجاست که نیاز مادر باردار به قدری بالاست که حتی با مصرف تمام مواد غذایی هم تامین نمی شود.البته این به معنی این نیست که مادر با مصرف مکمل نیازی به برنامه غذایی متنوع و کامل ندارد.

تعیین نوع و میزان مکمل مورد نیاز مادر

میزان و نوع مکمل مصرفی توسط مادر باردار به عهده پزشکان می باشد. همان قدر که تهیه سیسمونی نوزاد و آماده کردن کامل آن برای نوزاد حائز اهمیت است،مراجعه به متخصص برای تعیین نوع مکمل ها ی مصرفی و مقدار و دوره آنها نیز حائز اهمیت است.

با توجه به این قضیه که مکمل ها انواع  مختلفی دارند و بسیار متنوع شده اند نیاز به مشورت با پزشک الزامی است.برخی از ویتامین ها به صورت مولتی ویتامین اند، یعنی ترکیبی از انواع مختلف ویتامین اند. برخی از قرص ها هم شامل ترکیبات مختلف معدنی اند مانند قرص هایی که همزمان دارای کلسیم، روی وآهن هستند.اما برخی از مکمل ها نیز هستند که صرفا حاوی یک نوع ماده معدنی یا ویتامین می باشند.به همین دلیل ممکن است مثلا مکملی باشد که فاقد کلسیم باشد.مواد معدنی و ویتامین های داخل مکمل ها به صورت کامل و همراه با مقدار دوز آنها بر  روی برچسب مکمل نوشته می شوند و نوع مکمل مصرفی را با مشورت پزشک و نیازهای مادر می توان به راحتی تایین کرد.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

 

 

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button