هفته بیست بارداری

هفته بیست بارداری
تغییرات جنین
طول جنین 27سانتیمتر و حدود500گرم وزن دارد تقریبا اندازه یک موز.ابروها و موهای سرش به وضوح دیده می شود و او بیشتر چشمایش را حرکت می دهد.غضروف اسکلتی شروع به رشد می کند و تبدیل به استخوان می شود.سیستم دفاعی بدن هنوز کامل رشد نکرده است ولی می تواند از جنین در مقابل عفونتها دفاع کند .اگر پسر باشد بیضه ها پایین می آید و به داخل کیسه بیضه می افتد.
عمل بلع را بیشتر انجام می دهد که برای تکامل دستگاه گوارش مفید است.و عمل هضم ماده ایی تیره رنگ و چسبناک تولید می کند که در روده او جمع می شود و شما در اولین دفع او آنرا می بینید.
تغییرات مادر
حرکات او را خیلی خوب احساس می کنی موجود کوچکی که در درون تو زندگی می کند و احتمالا تا الان 5-4کیلو گرم وزن اضافه کرده اید.و احتمالا از این به بعد هر هفته نیم کیلو وزن اضافه می کنید.نوک سینه های شما تیره تر و بزرگتر شده است و ممکن است شروع به تولید آغوز(کوستروم)کند که ماده ای رقیق و شیری رنگ است که همه نیازهای کودک را در روزهای نخست بعد از تولد تامین می کند.مفاصل و رباطهای بدن شما شل شده است و ممکن است درد پشت را زیاد احساس کنید.

اقدامات و پیشنهادات
اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آهن به بدنتان می رسد.یکی از بهترین منابع آهن برای زنان باردار گوشت قرمز است و حبوبات،سویا،اسفناج،آب الو،کشمش و غلات و تخم مرغ و وضعیت صحیح نشستن و ایستادن را رعایت کنید و از فشار آوردن به پشتتان خودداری کنید.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button