هفته شانزدهم بارداری

تغییرات جنینی
کوچولوی شما 11سانتیمتر طول دارد و110 گرم وزن دارد .تقریبا به اندازه یک گلابی است.سیستم گردش خون و مجاری ادراری به طور کامل مشغول فعالیت می باشند قلب او روزانه 25 لیتر خون پمپ می کند و کل خون او چندین بار در تمام بدن او می چرخد.
از این هفته به بعد کوچولوی شما حسابی شیطنت می کند.عضلات گردن قوی تر شده و سر حرکت می کند.جوانه های چشایی اوبیش از پیش توسعه یافته است.دیافراگم یا پرده شکم فرزند شما رشد کرده و ممکن است شروع به آروغ زدن کند و ممکن است به نظر برسد کودک بالا و پایین می پرد.رشد ناخنهای انگشتان پای او آغاز شده است.
تغییرات مادر
بزرگ شدن شکم می تواند موجب خطهایی برروی شکم شود.در حاملگی ممکن است قرمز رنگ باشد ولی بعد از زایمان سفیدرنگ می شود .فعالیت غده سازنده شیر در سینه ها و افزایش جریان خون موجب می شود که ورید های سینه را ببینید.پستانهای شما سنگین و متورم شده اند و جریان خون شما 50-40 درصد افزایش یافته است.ممکن است کم کم حالتهای ابتلا به یبوست را حس کنید.
اگر احساس کردید سرتان سرد می شود کاملا طبیعی است و علت آن افزایش جریان خون در نقاط مختلف بدن شماست.ممکن است متوجه ایجاد رگهای واریسی در پاهایتان شوید بخصوص اگر اضافه وزن داشته باشید و یا سابقه مشکل ژنتیکی در خانواده داشته باشید.
پیشنهادات و اقدامات شما
اگر بالای 35 سال سن داشته باشید بین 18-16 هفته ممکن است برایتان آزمایش آمینوسنتز بنویسند در این آزمایش مقداری از مایع آمینوتیک در اطراف بدن جنین توسط سوزنی که از راه شکم وارد رحم شده خارج می شود.
برای پیشگیری از یبوست میوه و مخصوصا سبزیجات فراوان میل کنید.
از زیاد سر پا ماندن حذر کنید و سعی کنید پاهایتان را موقع خواب بالاتر از سطح بدنتان قرار دهید.قرار دادن پاها در تشت آب گرم و شستشو با مواد خوشبوی گیاهی کمک زیادی به آرامش شما و حفظ بهداشت می کند.
هفته شانزدهم بارداری

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button