پوکی استخوان و نقش ریزمغذی ها

دریادداشت‌های قبلی و حتی توصیه‌های بیشتر کارشناسان به نشانه و علل پوکی استخوان و به نقش رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری از آن اشاره شد و همچنین تاکید شد که رژیم  غذایی حاوی کلسیم و ویتامین Dکافی می تواند از بروز آن پیشگیری کند در این یادداشت مي‌خواهيم تا به نقش ریز مغذی‌هایی نظیر منیزیم، روی  و مس که از عوامل موثر در تراکم استخوان هستند بپردازیم

ریز مغذی‌ها جهت رشد و تکامل طبیعی استخوان در انسان ضروری هستند اگرچه آنها اجزای ساختاری کمی را در دندان و استخوان تشکیل می‌دهند اما در متابولیسم و بازسازی استخوان نقش بسیار مهمی دارند.
نقش منیزیم
خطر اختلالات تغذیه‌ای به ویژه ریزمغذی‌ها و کمبود ویتامین‌ها در زمان
یائسگی در بروز پوکی استخوان  بالا است. از آنجايی‌که منیزیم برای رشد و نمو استخوان بسیار لازم است به همین دلیل کمبود آن یک عامل خطرناک برای پوکی استخوان است. منابع طبیعی منیزیم شامل بادام زمینی، سبوس و جوانه گندم، حبوبات جوانه زده و گوشت مرغ است.
روی
کمبود شدید روی نیز با اختلال در رشد استخوانی به ویژه در کودکان همراه است؛ این نکته حائز اهمیت است و باید همه خانم‌ها و آقایان بدانند که خانم‌های شیرده و باردار و افرادی که دارای فعالیت ورزشی مرتب و منظم هستند، نیاز به روی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و اگر مقدار دریافت آنها از روی، کافی نباشد دچار کمبود آن و عوارض حاصل از آن خواهند شد . به طور تقریبی در هر گرم گوشت 3 تا 5 میلی گرم روی وجود دارد. نان سفید، چربی و شکر فاقد روی هستند. گوشت، جگر، تخم‌مرغ، میگو،  گندم سبوس‌دار، تخم کدو حلوایی و گوجه‌فرنگی از روی غنی هستند.
کمبود روی و ضعف استخوانی در نتیجه پوکی استخوان
با خوردن هر 100 گرم عدس و یا نخود یا گندم آسیاب نشده می‌توان 4 تا 5 میلی گرم روی وارد بدن کرد. در هر صد گرم سبوس گندم یا هر صد گرم ذرت، 3 میلی‌گرم روی به بدن می‌رسد. کمبود این ماده مغذی با ارزش به صورت بالقوه منجر به ضعف استخوانی  شده و در ابتلای افراد به پوکی استخوان نقش دارد. نکته قابل توجه اینکه رابطه مستقیمی بین مقدار روی در استخوان و قدرت استخوانی وجود دارد. روی به میزان زیاد در گوشت قرمز، فرآورده‌های گوشتی طیور، غلات، جوی کامل و حبوبات وجود دارد.
مس
نقش مس در بیوسنتز(ساخت و ساز) استخوان، بافت هم بند و نگهداری از آن اثبات شده است. منابع غذایی مس شامل غلات سبوس‌دار، آجیل، حبوبات، جگر و دل و قلوه، سبزی‌هایی با برگ‌های سبز تیره، مرغ و غذاهای دریایی هستند. امید است که در برنامه‌های غذایی بتوان تدابیری اندیشید تا تمام این نکات لحاظ شده و از ابتلا به پوکی استخوان در کشور کاسته شود.

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button