چگونه بر اضطراب در بارداری غلبه کنیم؟

اضطراب در بارداری

دوران بارداری لزوماً همیشه دوران لذت بخشی برای زنان نیست. بدن زن در این دوران تغییرات بارزی می کند و زندگی آینده برای وی به عنوان یک مادر، متفاوت از قبل می شود. بنابراین اضطراب در بارداری و استرس و ترس از زایمان همگی مواردی طبیعی می باشند. ترس های رایج در بارداری متفاوت هستند. ما در این مقاله قصد داریم به جنبه های مختلف استرس زا برای مادر آینده بپردازیم.

دوران بارداری با تغییراتی که به همراه دارد سوالات بسیاری را برای فرد به همراه دارد و مادر آینده باید برای شرایطی که انتظارش را می کشد آمادگی های لازم را کسب نماید. همچنین تغییرات هورمونی افزایش می یابد و کنترل بر احساسات را برای فرد مشکل می سازد. برخی زنان در این شرایط استرس بیش از حدی را تجربه می کنند. این نگرانی در بارداری نخست بیشتر است.

اضطراب در بارداری
اضطراب در بارداری

ترس از زایمان

تمامی زنان قبل از زایمان تا حدودی مضطرب هستند. حدوداً 20 درصد از زنان باردار اضطراب خود را بیان می کنند و 6 تا 10 درصد از زنان از فوبیای زایمان رنج می برند. در بارداری اول فرد از مشکلات ناشناخته ای که ممکن است برایش پیش آید و از دست دادن کنترل بر درد هنگام زایمان طبیعی ، مضطرب است. به همین دلیل برخی زنان ترجیح می دهند تا زایمان سزارین انجام دهند تا به این ترتیب کنترل بیشتری بر فرایند زایمان داشته باشند. اگر شرایط در زایمان اول به راحتی و بدون مشکل خاصی طی شود در زایمان دوم ترس از زایمان به مراتب کمتر می شود. زیرا ترس از ناشناخته ها کاهش یافته است.

ترس از دست دادن فرزند

گاهی مادر دچار ترس از دست دادن فرزند یا ترس از عدم سلامت وی می شود. این ترس خیلی متداول است. گاهی زن باردار فکر می کند که نکند دوران بارداری به سلامتی طی نشود و یا طی اتفاقی سلامت جنین به خطر بیفتد. در صورتی که زن تجربه زایمان ناموفق و یا زایمان زودرس داشته باشد، احتمالاً ترس از این دارد که بدن وی توانایی نائل آمدن بر بارداری را نخواهد داشت. همچنین آزمایشات مختلفی که در طول بارداری صورت می گیرند مانند غربالگری دوران بارداری، می تواند استرس زیادی را برای مادر ایجاد کند.

ترس از مادر شدن

بسیاری از والدین همواره این سوال را از خود می پرسند که آیا توانایی مراقبت کردن از فرزند و عشق ورزیدن به وی را دارند؟ ولی باید بدانند که ارتباط بین والدین و فرزند به مرور قوی می شود و شکل می گیرد. با گذراندن زمان با فرزند به مرور این ارتباط قوی تر می شود. مادر در 9 ماه بارداری ارتباط قوی تری با فرزند خود ایجاد می کند.

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

کاهش استرس در بارداری

برای کاهش اضطراب در بارداری می توان از تکنیک های مختلفی مانند یوگا و مدیتیشن کمک گرفت. این ورزش تنها یک فعالیت فیزیکی نیست و برای روان فرد هم بسیار مفید است و سطح انرژی و آرامش فرد به میزان چشمگیری بالا می رود. ولی باید بدانید که بسیاری از حرکات یوگا در بارداری پیشنهاد نمی شود و این ورزش باید تحت شرایط خاصی و با حضور فرد متخصص در این زمینه صورت گیرد. مرکز مامایی رویان مهر سلامت با بهره گیری از بروز ترین تکنیک ها، کلاس یوگا در بارداری را برای زنان باردار تشکیل می دهند.

در زیر فیلمی از کلاس های ورزش در مرکز مامایی رویان مهر را مشاهده می کنید:

منبع : https://naitreetgrandir.com/fr/grossesse/accouchement/fiche.aspx?doc=anxiete-grossesse

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button