تاثیر الکل بر شیر مادر

تاثیر الکل بر شیر مادر

استرس ها و آنچه که مادر مصرف می کند می تواند بر شیر بسیار اثر گذار باشد. مصرف الکل به طور کلی جز عادت ناپسند و مغایر با یک سبک زندگی سالم است ولی بهتر است بدانید در صورت شیردهی این عادت چگونه می تواند آسیب زننده باشد .

تاثیر مصرف الکل بر روی شیر مادر

وقتی مواد تجزیه شده الکل در بدن همراه با گردش خون وارد مجاری شیردهی می شود، می تواند بر مزه و حتی کمیت شیر تولید شده اثر گذار باشد. به خاطر مضراتی که میتواند بر سلامت نوزادتان بگذارد بهتر است از مصرف الکل در شیردهی پرهیز کنید و یا حداقل تا 3-2 ساعت پس از مصرف الکل شیر دهی نداشته باشید.

همچنین مصرف الکل در رفلکس جهش شیر و خروج شیر که لازمه شیردهی موفق است هم تاثیر می گذارد و اکثراٌ در مادرانی که الکل مصرف می کنند این مسئله دچار اختلال است همچنین الکل ترشح شده در شیر مادر باعث ضعف، خواب آلودگی، دل درد ها  و عصبی شدن نوزاد شود.

تاثیر الکل بر خواب نوزاد

معمولاٌ نوزادی که شیر مادری را می خورد که الکل مصرف کرده است سریع به خواب می رود ولی هیچ آرامشی در این خوابیدن حکم فرما نیست بلکه در طول سیکل خواب کاملاٌ بی قرار است و به راحتی هم نمیتوان او را از خواب بیدار کرد.

تاثیر الکل در رشد ذهنی و سیستم قلبی نوزاد

مصرف  الکل رشد ذهنی کودک را به تعویق می اندازد و بر سیستم قلبی عروقی کودک اثر سؤ باقی می گذارد که عبارتند از :

  • ضعف
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • قولنج در روده های کودک

اتانول موجود در مشروبات الکلی باعث التهاب معده، مری و یا روده نیز می شود و باعث اختلال جذب مواد مغذی و ویتامین ها از دیواره روده می گردد.

همچنین این نوزادان با کاهش و کمبود وزن هم دست و پنجه نرم می کنند. همچنین چون کبد نوزاد هنوز به رسیدگی کامل نرسیده است می تواند الکلی که از طریق شیر مادر وارد بدنش می شود آسیب فزاینده ای به کبد نوزاد وارد کند.

بهتر است بدانید فقط 10درصد از الکل مصرفی از طریق تنفس، ادرار و تعریق از بدن دفع می شود و 90 درصد باقی مانده توسط بدن متابولیزه شده و وارد جران خون و بعد هم به شیر مادر منتقل می شود .مخصوصاٌ که مدت ماندگاری الکل در خون زنان طولانی تر از مردان است و افراد لاغر که چربی کمتری دارند الکل بیشتری جذب می کنند و الکل خون سریعتر بالا می رود.

حال که از مضرات مصرف الکل بر جگرگوشه هایمان اگاه شدیم بهتر است برای افزایش سلامتی کودک و خودمان و ایجاد یک رابطه قوی تر و سالم تر بین خودو فرزند دلبندمان از مصرف و نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنیم.

سایر خدمان مرکز مامایی رویان مهر سلامت :

درمان نازایی

مشاوره ژنتیک

آموزش های قبل از بارداری 

پیلاتس در بارداری

و ….

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

9 comments

  1. سلام با یک بار مصرف الکل در دوران شیردهی واینکه درصورت شیر ندادن به فرزند تا مدت ۱۲ ساعت باز هم تاثیر گذار است به این شدت ؟ ممنون میشم اگر پاسخ دهید. کسی از دوستان به این صورت مصرف کرده و به کودک شیر نداده و شیر خشک در عوض به او داده و بعد از این مدت زمان شیر به فرزند خود داده آیا باز هم به این شدت تاثیر منفی داشته؟؟

  2. اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

  3. سلام بعد وقت بخير اگه يكي يه بار خورده ميتونه فردا صبح بهش شير بده بعد از ٨يا ٩ساغت

  4. سلام من پسرم ۱۵ ماهشه فقط ی بار میخوام ابجو بخورم مشکلی پیش میاد،تا چن ساعت نباید شیر بدم؟

  5. سلام من یکبار الکل مصرف کردم متاسفانه و چون دخترم بهیچ عنوان شیرخشک نمی خوره مجبور شدم شیر خودم رو بهش بدم الان خیلی نگرانم چی میشه یعنی

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      سلام دوست عزیز
      میزان مصرف الکل اگه کم بود چیزی نمیشه ولی بهتره در دوران شیردهی مصرف نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button