ممنوعات غذایی در دوران بارداری

ممنوعات غذایی در دوران بارداری

بارداری یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران در طول زندگی یک زن می باشد. بنابراین برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و مفید و سرشار از مود غذایی مفید بسیار مهم می باشد. مادران باید به مواد غذایی که مصرف می کنند توجه بسیار داشته و از غذاها و نوشیدنی های مضر جلوگیری کنند. بنابراین باید با ممنوعات غذایی در دوران بارداری آگاه شد.

برخی مواد غذایی باید ندرتاً مصرف گردند در حالی که برخی دیگر از مواد غذایی باید به طور کامل کنار گذاشته شوند. در این مقاله به نکات مهم در رابطه با مواد غذایی و نوشیدنی و ممنوعات غذایی دو دوران بارداری اشاره می کنیم.

ممنوعات غذایی در دوران بارداری
ممنوعات غذایی در دوران بارداری

ماهی های حاوی جیوه بالا

جیوه یکی از سمی ترین مواد می باشد. این عنصر در آب های آلوده پیدا می شوند. در مقادیر بالاتر از حد مجاز، این ماده می تواند به سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه ها آسیب برساند. همچنین می تواند اختلالات شدیدی را در روند رشد کودک به وجود آورند.

از جمله ماهی های حاوی جیوه بالا می توان به کوسه ماهی، اره ماهی، ماهی خال مخالی و ماهی تون اشاره کرد. ولی باید بدانید که همه ماهی ها جیوه بالایی ندارند. مصرف ماهی های حاوی جیوه کم می تواند بسیار سالم و مفید هم باشد و می توانند دو بار در هفته مصرف شوند. ماهی های چرب حاوی امگا 3 بالایی بوده که برای سلامت جنین بسیار مهم می باشند.

ماهی و حیوانات دریایی خام مخصوصاً صدف می تواند عفونت های بسیاری را سبب شود. ماهی خام می تواند عفونت های ویروسی و باکتریایی را در بدن به وجود آورد. برخی از این عفونت ها تنها مادر را درگیر می کنند و بدن وی را دهیتراته و ضعیف می کنند. برخی دیگر از عفونت ها می توانند به جنین نیز منتقل شده و اختلالات شدید و حتی مرگ جنین را در پی داشته باشد.

مصرف گوشت خام در بارداری

مصرف گوشت خام در بارداری می تواند خطر ابتلا به عفونت های بسیاری را مانند توکسوپلاسما، سالمونلا و … به وجود آورد. این عفونت ها می توانند سلامت جنین را به خطر انداخته و بر سیستم عصبی جنین تاثیر بگذارد و حتی در مواردی باعث نابینا شدن ، عقب ماندگی و بیماری صرع در جنین شوند.

گوشت دل، جگر و … حاوی مواد مغذی بسیاری می باشند مانند ویتامین B12  و A و مس . ولی مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند خطرناک باشد و برای کبد جنین مضر باشد و حتی نقایصی برای جنین به وجود آورد. بنابراین باید در مصرف اینگونه مواد دقت کرد و هفته ای یک بار بیشتر مصرف نشود.

ماهی و حیوانات دریایی خام مخصوصاً صدف می تواند عفونت های بسیاری را سبب شود. مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها از جمله رژیم غذایی در دوران بارداری ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید.

 

تخم مرغ خام در بارداری

تخم مرغ خام می تواند موجب بیماری سالمونلا شود. علائم این بیماری معمولاً شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، دل درد و اسهال می باشد. با این حال در موارد نادری این بیماری می تواند موجب درد رحم و زایمان زودرس یا زایمان جنین مرده شود. غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند شامل موارد زیر است:

  • تخم مرغ نیمروی نیمه پز
  • سس هولندز
  • مایونز خانگی
  • بستنی خانگی حاوی تخم مرغ
  • آیسینگ کیک

مصرف کافئین در بارداری

کافئین در چای و قهوه و کاکائو به مقدار زیادی یافت می شود. به زنان باردار توصیه می شود که به میزان حداقل از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنند. میزان مجاز کافئین در روز 200 میلی گرم یا به عبارتی 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می باشد.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/11-foods-to-avoid-during-pregnancy#section6

مطالب مرتبط با این مقاله:

تاثیر رژیم غذایی بر شیر مادر

میزان مصرف آب در بارداری

کاهش تهوع در بارداری با تغذیه

 

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button