چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

راههایی آسان شدن زایمان چگونه است؟

مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟

چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

در این مقاله سعی نموده ایم که به نکات اساسی پیرامون زایمان آسان و راحت بپردازیم جهت کسب اطاعلات بیشتر در این زمینه بهتر است که این متن را تا انتها مطالعه نمایید. ما را تا انتها همراهی کنید…

یکی از دغدغه هایی که به ذهن مادران باردار خطور می کند این است که در دوران حاملگی چقدر باید تحرک و فعالیت داشته باشند که برایشان مضر و یا فایده ایجاد کند. اغلب مادران باردار استرس و نگرانی این را دارند که چقدر باید در روز پیاده روی نمایند و یا می توانند به استخر روند که به جنین آسیب وارد نشود.

چگونه زایمانی آسانتر داشته باشیم؟

به توصیه متخصص زنان یا ماما ورزش و فعالیت های ورزشی سبک علاوه بر این که برای جنین مضر نیست بلکه بسیار مفید است و مادران با داشتن ورزش های روتین و سبک نه تنها برای خود بلکه برای فرزندشان نیز یک زندگی سالم را به ارمغان خواهند آورد. ورزش رشد و ضربان قلب جنین را آرام تر خواهند کرد و علاوه بر آن در هنگام تولد وزنی متناسب نسبت به دیگر نوزادانی که مادرانشان در حین حاملگی فعالیتی نداشته اند، متولد خواهند شد.

ورزش برای مادران باردار نیز فوائد زیادی دارد که از جمله: کمردرد، خستگی، استرس را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. به گفته متخصص زنان و زایمان ورزش برای مادران خطر دیابت در حین بارداری را نیز کم می دهد و مادر را برای زایمان مهیا می کند.

باید اظهار کنیم که بارداری دوران بسیار حساسی است و خانم حامله نیاز به مراقبت بیشتری نیاز دارند. ممکن است که برخی از مادران بدون مراقبت این دوران را سپری کنند و نتیجه خوبی را بگیرند اما برای گرفتن حس خوب و رسیدن به آرامش باید با برنامه ریزی هماهنگ شوند، چرا که مادران در دوران بارداری دچار تغییرات فیزیولوژیک، گستردگی رحم، رشد جنین و … خواهند شد، به همین جهت برای جلوگیری از آسیب های عضلات کف لگن و جدار شکم باید با ورزش های کنترل شده و مخصوص بارداری این عضلات را تقویت کنند.

در بیشتر مواقع تغییرات ایجاد شده در دوران بارداری باعث درد در مفاصل،کمر،شکم، اختلال و ناهنجاری در گردش خون، مشکلات گوارشی و حتی تنفس ایجاد می شود که بعدها در پروسه زایمان خواه زایمان طبیعی یا سزارین بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

طی تحقیقات اخیر به اثبات رسیده است که ورزش و فعالیت های جسمانی که متخصص زنان و یا ماما برای مادران باردار تجویز می کنند بسیار بر وضعیت جسمانی، کاهش ترس و هیجانات می کاهد و در عوض اعتماد به نفس و نشاط روحی را بسیار می افزاید.

ورزش باعث: تقویت سیستم ایمنی، افزایش انرژی، کاهش تهوع و یبوست، از بین بردن تورم و نفخ بارداری و کاهش مدت زمان زایمان کمک شایانی می نماید. همچنین باید اشاره کنیم که ورزش های بارداری با فعالیت هایی که خانم ها در باشگاه های انجام می دهند بسیار متفاوت است و نباید آنان رااشتباه بگیرند. خانم های بارداری باید برنامه های ورزشی خود رااز متخصص زنان و مربی باشگاه مورد تایید پزشک بگیرند در غیر این صورت به خود و جنین خود آسیب وارد می کنند.

پیش از شروع ورزش مادران باردار حتما باید به پزشک و مامای خود اطلاع دهند و از آنان مشورت گیرند، چرا که اگر ورزشی را به نادرستی انجام دهند، باعث افزایش ضربان قلب، دمای بدن، تعرق زیاد جنین و خودشان می شود و اکسیژن موجود را در بدنشان کاهش می دهند و اختلالاتی را برایشان ایجاد می کند. این عارضه علاوه بر اینکه زایمان زودرس را موجب شود بلکه ممکن است که نوزاد مرده متولد به همراه آورد.

بهترین نوع ورزش برای مادران ابتدا پیاده روی است که شدت و مدت آن را متخصص زنان و ماما تعیین می کند به هیچ وجه خانم حامله خودسر این کار را انجام ندهد.

پیاده روی فعالیتی است راحت و آسان برای خانم هایی که حتی در طول زندگی خود ورزش نکرده اند و هیچ گونه آسیب جدی به آنان وارد نمی کنند. قبل از شروع کمی دست و پا و مچ پاهای خود را گرم کنند تا در حرکات کششی  در عضله پا به مدت 5 دقیقه دچار مشکل نشوند. پیاده روی نیز باید در فضایی صورت گیرد که هوای آن پاک و سالم باشد و برای مادرو جنین هیچ گونه خطری در پی نداشته باشد.

درکنار ورزش مادران باید از تغذیه مناسب نیز برخوردار باشند تا بتوانند زایمان راحت و آسان را اعمال کنند.

برخی مواد غذایی که باید رعایت کنند عبارتند از:

تغذیه مناسب باعث رشد جنین می شود و مادران در روزهای پایانی بارداری باید مواد مغذی و کم حجم بخورند و از غذاهای چرب دارپرهیز شود.

بهتر است تا می توانند از مواد ترش و قابض جلوگیری کنند زیرا خوردن بیش از حد این مواد باعث یبوست مادران خواهد شد.

در صورتی که مادران ویار داشته باشند و یبوست نیز به آنان دست داد می توانند صبحگاهان کمی روغن بادام شیرین مصرف کنند و از خوردن برخی مواد غذایی یبوست زا همچون: موز،برنج و… پرهیز کنند.

خوردن وعده های پرانرژی و میان وعده هایی که متخصص زنان و یا ماما تجویز نموده از اهمیت بالایی برخورداراست و در صورتی که کوتاهی کند تاپایان عمر به خود لطمه می زند.

خوردن نان، غلات، سبزیجات تازه، لبنیات، میوه های تازه فصل، گوشت و ماهی، تخم مرغ به اندازه، حبوبات و… در رژیم غذایی تاثیر بسزایی دارد شاید انرژی کامل را به مادر یا جنین وارد نکند اما بخش زیادی از پروتئین و ویتامین را برای هر دو یعنی هم مادر و هم جنین مهیا می کند.

کلام آخر

توصیه می شود برای داشتن زایمان آسان و راحت در کنار تغذیه مناسب و فعالیت های ورزشی تجویز شده بهتر است که استحمام کوتاه روزانه فراموش نشود، بهتر است که در حین استحمام شکم و پشت خودشان را با مقداری روغن کنجد ماساژ دهند. مراجعه کردن به یک متخصص زنان و یا ماما حاذق بسیار در این پروسه تاثیر می گذارد.

باید عرض کنیم که در مرکز مامایی رویان مهر در همه روزهای هفته کلاس های ورزشی آنلاین و حضوری برای زایمان آسان، توسط کارشناسان ارشد مامایی دوره دیده با بیش از ۱۱ سال تجربه در زمینه ورزش بارداری، در خدمت شما هم میهنان عزیز تشکیل می شود.

Check Also

عکس-زایمان-طبیعی

زایمان طبیعی و مراحل آن

زایمان طبیعی یکی از روش های زایمان است که همان طور که از نامش پیداست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button