اهمیت فولیک اسید در بارداری

اهمیت فولیک اسید در بارداری

مصرف فولیک اسید يا ويتامين B9  به میزان کافی علی الخصوص قبل از لقاح و در اوایل حاملگی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که  به منظور پیشگیری از نقایص جدی مادرزادی در نوزادان انجام می گیرد.

 

  • فولیک اسید

فولیک اسید یا فولات، نوعی ویتامین B است که مواد غذایی مانند بعضی از سبزیجات و همچنین در آب پرتقال و غلات غنی شده یافت می‌شود و برای ساختن مواد ژنتیکی لازم است. همچنین این اسید احتمال فتق نخاعی را تا میزان زیادی کاهش می دهد. فولیک اسید در ساخت سلول های خونی سالم و جذب آهن در بدن نقش دارد و فقدان آن باعث نوعی کم خونی می گردد. در ضمن برای جلوگیری از نواقص مادر زادی مصرف آن اهمیت بسیار زیادی دارد..

مراکز متخصص در زمینه بارداری توصیه می‌کنند که مادران حداقل باید از سه ماه قبل از بارداری در هر روز حدود ۴ میلی گرم فولیک اسید مصرف کنند. مصرف فولیک اسید قبل از لقاح بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع از آن جایی این ماده در بدن ذخیره نمی شود و در زمان بارداری مقدار بیشتری از آن نسبت به زمان غیر بارداری از بدن دفع می گردد، نیاز به مصرف روزانه آن ضروری می باشد. علاوه برآن کمبود اسید فولیک، قبل از بارداری و هم چنین سه ماهه اول بارداری موجب آسیب رساندن و به وجود آمدن ضایعه لوله عصبی جنین و زایمان زود رس می گردد. از آن جایی که بسته شدن لوله عصبی در جنین قبل از آگاهی مادر از بارداری اتفاق می افتد، شروع مصرف اسید فولیک باید قبل از بارداری باشد.

  • علائم کمبود فولیک اسید

علائم ناشی از كمبود این ماده می تواند بصورت مخفی بوده و نشانه خاصی در اثر کمبود بروز نکند. ولی علائمی چون اسهال، كاهش اشتها، از دست دادن ناگهانی وزن، احساس ضعف، وجود زخم های دائمی در دهان و زبان، سردرد، تپش قلب را می توان ناشی از کمبود فولیک اسید دانست. اگر مقدار كمبود اسيد در بدن در حد خفيف بوده احتمال بروز علائم کم است که ممکن است باعث عدم آگاهی از این کمبود در بدن شد در حاليكه تاثير نامناسب بر جنين در حال تكامل بسيار وخيم خواهد بود. به همين دليل است كه به زنان در سنين باروری مصرف اسيد فولیک توصیه می شود.

  • منابع فولیک اسید

علاوه بر مکمل هایی که برای جبران کمبود فولیک اسید استفاده می شود مواد غذایی وجود دارند که دارای این ماده می باشد. مواد غذایی سرشار از فولیک اسید :

نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، مارچوبه، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، جوانه گندم، آب پرتقال، ماهی، قارچ، شیر و… .

البته باید توجه شود که اسید فولیک در اثر حرارت دادن مواد غذایی از بین می رود. پس تا حد امکان از پختن مواد غذایی دارای فولیک اسید اجتناب شود و اگر این امکان وجود ندارد با بخار پخته شوند.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

جفت سر راهی چیست؟

جفت سر راهی چیست؟ چه عواملی باعث ناهنجاری جفت سر راهی می شوند؟ جفت سر …

3 comments

  1. سلام
    من تالاسمی مینور دارم ۶ ماه قبل بارداری اسید فولیک ۵ مصرف میکردم اما در زمان بارداری در هفته شش و هفتم به جای اسید فولیک ۵ قرص فمیبیون ‌( که حاوی ۴۰۰ میلی اسید فولیک نیز هست) استفاده کردم
    ولی دکتر خون گفت باید اسید فولیک ۵ استفاده میکرم الان هفته هشتم هستم و ۵ استفاده میکنم
    ۱۵ روزی که من اسید فولیک ۵ استفاده نکرده ام آیا آسیب زیادی به جنین میزند ؟؟
    لطفا راهنمایی ام بکنید بیش از حد ضطراب دارم .

  2. من تالاسمی مینور دارم ۶ ماه قبل بارداری اسید فولیک ۵ مصرف میکردم اما در زمان بارداری در هفته شش و هفتم به جای اسید فولیک ۵ قرص فمیبیون ‌( که حاوی ۴۰۰ میلی اسید فولیک نیز هست) استفاده کردم
    ولی دکتر خون گفت باید اسید فولیک ۵ استفاده میکرم الان هفته هشتم هستم و ۵ استفاده میکنم
    ۱۵ روزی که من اسید فولیک ۵ استفاده نکرده ام آیا آسیب زیادی به جنین میزند ؟؟
    لطفا راهنمایی ام بکنید بیش از حد ضطراب دارم .

    • مرکز مامایی رویان مهر سلامت

      باسلام
      نه مشکلی نیست
      اما مصرف اسیدفولیک 5 حتما باید تحت نظر پزشکتان باشد چون مصرف بش از حد آن آسیب زاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button