درمان چسبندگی رحم 

درمان چسبندگی رحم 

چسبندگی رحم

چسبندگی یک بافت فیبری است که در حفره های لگنی بین رحم، تخمدان، لوله، روده و مثانه رشد می کند. این عارضه می تواند در داخل حفره های رحم و داخل لوله های فالوپی نیز ظاهر شود.

عوارض جانبی چسبندگی رحم

چسبندگی رحمی منجر به بروز بسیاری از مشکلات، از جمله ناباروری و بارداری دیر هنگام در خانم ها می شود، که به طور کلی 15-20٪ موارد ناباروری را تشکیل می دهد. لوله های فالوپی، لوله های عضلانی هستند که برای گرفتن تخمک در صورت خارج شدن از تخمدان عمل می کنند و برای رسیدن به اسپرم به منظور باروری منتقل می شوند. وجود چسبندگی باعث جلوگیری از حرکت لوله ها می شود که مانع از عملکرد آن می شود. علاوه بر این، التهاب مخاط در داخل لوله ها را تحت تاثیر قرار می دهد، که اغلب باعث انسداد لوله های فالوپی می شود. با این حال، این عارضه سقط خود به خودی یا تولد زودرس هنگام را به همراه می آورد. شایع ترین موارد چسبندگی رحم زمانی رخ می دهد، که سقط یا کورتاژ در رحم اتفاق افتاده باشد. وقتی عضله رحم آزادتر و پر از خون است، خطر این عارضه بیشتر می شود. این شرایط زمانی رخ می دهد که خانم ها باردار باشند و چنانچه زود درمان نشوند و به زمان تولد نوزاد نزدیک تر شود، این عارضه حاد تر می شود. جراحی های رحمی به منظور برداشتن فیبروئیدها نیز این فرایند را تشدید می کند. زمانی که خانم ها تحت هیسترکتومی قرار می گیرند، چسبندگی رحم در آن ها ایجاد می شود.


علائم چسبندگی رحم

علائم مرتبط با چسبندگی در موارد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات علائمی وجود ندارد و این چسبندگی ها پس از ناتوانی خانم ها به منظور بارداری تشخیص داده می شوند. چسبندگی رحم هم چنین می تواند بر سیکل قاعدگی که به تدریج کاهش می یابد و در طول زمان ناپدید می شود، تاثیرمستقیم بگذارد.

درمان چسبندگی رحم

به منظور رفع چسبندگی رحم و عدم بازگشت مجدد آن، درمان به صورت جراحی بسیار مناسب تر خواهد بود. گاهی اوقات جراحی سنتی موثرتر است که در آن شکافی درشکم ایجاد می کنند. خانم ها هورمون های استروژن را به منظور رشد آندومتر، و آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از عفونت های شکمی در حین عمل مصرف می کنند.
منبع: http://www.sohati.com

سایر خدمان مرکز مامایی رویان مهر سلامت :

درمان نازایی

مشاوره ژنتیک

آموزش های قبل از بارداری 

پیلاتس در بارداری

و ….

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button