هفته بیست وسه بارداری

هفته بیست وسه بارداری
تغییرات جنینی
قد کوچولوی شما 30سانتیمتر و وزن آن حود 450گرم است.مژه ها در چشمها پدید آمده است و چشمها شروع به پلک زدن می کنند.
مغز به سرعت رشد می کند و در واقع جنین حالا یک نوزاد کوچک است.اگر جنین قبل از موقع در این دوره حاملگی به دنیا بیاید احتمال زیادی دارد که زنده بماند ولی جنینی که به موقع به دنیا بیاید تا زمان تولد هر روز به رشد خود ادامه می دهد.الان جنین شما سر به زمین و پا در هواست می چرخد،معلق می زند و لگد پرانی می کند.اگر صدای بلند بشنود یا احساس کند کسی شکم مادرش را لمس می کند واکنش نشان می دهد شروع به سکسکه می کند.چشمهایش در این هفته باز می شود اما عنبیه هنوز رنگدانه ندارد.
قلب جنین 144لیتر خون را در هر روز از خود عبور می دهد.
پوست او حالت قرمز و چروکیده به علت تجمع چربی ظاهر قشنگ تری پیدا می کند.تک تک انگشتهایش را تکان می دهد.رگهای خونی ریه در حال رشد هستند تا او را برای رشد آماده کنند.
تغییرات مادر
حرکات کوچولو در هر روز به تو این اطمینان را می دهد که همه چیز خوب پیش می رود.احتمالا ورمهایی را که خصوصا در قسمت قوزک و پاها مشاهده می کنید که هم به علت تغییر ترکیب شیمیایی خون است و هم بزرگ شدن رحم و فشار آوردن به سیاهرگهایی که خون را از اندام تحتانی به قلب می رساند که معمولا در پایان روز شدیتر هستند.در این هفته تا پایان این ماه ممکن است با علائمی مثل قرمز شدن کف دست،کبودی پا و جوش در بدنتان ببینید که طبیعی است.ممکن است به علت فشار رحم بزرگ شده بر روی رگهای خونی انتهای روده بزرگ و مقعد دچار بواسیر شوید که با احساس خارش،درد و زخم مقعد بعد از مدفوع خودش را نشان می دهد.
احتمالا ناف شما کم کم به سمت بیرون تمایل می یابد و شکمتان گردتر شده است و رحم چند سانتیمتر بالای ناف قرار گرفته است .
ممکن است دچار گرفتگی های عضلانی مخصوصا در ساق پا شوید.

پیشنهاد ما
سعی کن به چیزهای خوب فکر کنی چون اگر دچار استرس شوی جنین نیز ناآرام است.
برای کمتر کردن ورمهای تحتانی دراز بکشید پاهای خود را بالا تر از سطح بدن قرار دهید هنگام نشستن پاهای خود را به حالت کشیده قرار دهید و یک ورزش منظم داشته باشید تا سرعت جریان خون را در بدن افزایش دهد.
مصرف جورابهای حاملگی و نوشیدن مایعات به اندازه کافی از این ورمها جلوگیری می کند.ولی اگر دچار ورمهای حاد و ناگهانی شدید حتما با ماما یا پزشک مشورت نمایید.زیرا ممکن است خطر مسمومیت حاملگی در کمین باشد.
اگر بواسیر شما بسیار دردناک و درد سر ساز است با متخصص گوارش و یا جراح عمومی مشورت داشته باشید.
نشستن در لگن آب گرم روزی چند بار کمک کننده است .و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.پنبه آغشته به قطره ام جی یا گیاه هاماملیس که در اغلب داروخانه ها بدون نسخه یافت می شود را به منطقه مقعد بمالید.
برای جلوگیری از گرفتگی های ساق پا کلسیم و منیزیم را در رژیم غذایی بگنجانید.پاها را صاف بگیرید و سپس با دست به آرامی انگشتان پا را به سمت ساق پا خم کنید.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

One comment

  1. سلام .در مورد انسداد مجرای تخلیه اسپرم میتوان با عمل درمان نمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button