هفته سی و چهار بارداری

هفته سی و چهار بارداری
تغییرات جنین
در این هفته جفت که زمانی از جنین بزرگتر بود حالا حدود یک هفتم وزن را دارد.دستگاه گوارش هنوز کامل نیست در واقع وقتی کودک به سن 4-3سالگی می رسد کامل می شوند. 15 درصد وزن جنین از چربی است ولی با این حال پوست با هنوز صورتی رنگ است چون رگها به پوست نزدیک هستند .چروکهای روی پوست در زانوها و مچها و گردن وجود دارد.
وزن کوچولو حدود 1950گرم و قد او حدود 5/45 است .سیستم عصبی مرکزی او در حال تکمیل شدن است و ریه های او کاملا رشد کرده اند.در اثر رشد جنین پوست شکم مادر نازک می شود و کم کم نور به جنین می رسد و او بر اثر این نور واکنشهایی نشان می دهد .این امر در تشخیص روز و شب هم به او کمک می کند تا بتواند چرخه خواب خود را کم کم درست کند.
کوچولوی شما مدام چشمهایش را باز و بسته می کند.
تغییرات مادر
شکم بزرگ و باعث سنگینی و فشار آن و در نتیجه مشکل هضم غذا و دردهای کشاله ران و تنگی نفس می شود.و اگر سر جنین رو به پایین باشد بیشتر به لگن مادر فشار می آید و در عوض تنفس برای مادر راحت تر می شود ولی پایین بودن سر باعث می شود به مثانه فشار بیاید و مادر دچار تکرر ادرار شود . اگر احساس خستگی می کنید کاملا طبیعی است .ممکن است دچار بثورات ،خارش و کهیر دوران بارداری شوید با پزشک خود مشورت کنید با آنکه تا حدی طبیعی هستند ولی بهتر است از سلامت خود مطمئن شوید .
احساس خواب رفتگی و بی حسی در لگن هم به علت رشد جنین است.
پیشنهادات و اقدامات
استراحت خود را بیشتر کنید تا انرژی بیشتری برای زمان زایمان داشته باشید .اگر لازم است زمان زیادی روی پا بایستید از کمربند حاملگی استفاده کنید از شکم شما محافظت کرده و بخشی از وزن شما را در بقیه بدن پخش می کند.
برخی از پزشکان پیشنهاد می دهند در این دوران شروع کنند به ماساژ پرینه (فاصله بین واژن و مقعد).
تا از پارگی آن موقع زایمان ممانعت کنند هرچند صد در صد مانع پارگی نمی شود ولی می تواند مفید باشد.در هفته آینده تستهای ویروس جی بی اس را می دهید که در صورت انتقال به جنین می تواند باعث مننژیت و زات الریه و … شود.که این ویروس قابل درمان بوده و هنگام وضع حمل اگر دچارش باشید به شما آنتی بیوتیک می دهند.

هفته سی و چهار بارداریهفته سی و چهار بارداری

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button