پدران و دوران بارداری

پدران و دوران بارداری

دوره بارداری تغییرات روان شناختی فراوانی را برای پدران و مادران به دنبال دارد.مادران به حمایت های مستقیم عاطفی و وروانی همسر و اطافیان ( به ویژه همسر) احتیاج دارند چرا که مادر در ارتباط مستقیم با جنین قرار دارد و این تغییرات به طور مستقیم در جسم و روان او اثر دارد.سلامت نوزاد در گرو سلامت روحی و جسمی مادر می باشد و این یعنی فعالیت و مسئولیت های پدر بودن از همان اول بارداری وپیش از تولد نوزاد شروع می شود.

پدران و دوران بارداری

 

در زیر نکاتی ذکر شده که با رعایت آن آقایان می توانند برای یک بارداری موفق به همسران خود کمک کنند.

این نکات برای سه ماه اول،سه ماهه دوم و سه ماه سوم متفاوت هستند.هرچند برخی از این نکات باید در طول دوره بارداری رعایت شوند.

در سه ماه اول بارداری

  • در مواردی که بارداری ناخواسته بوده مادران دچار نگرانی ها واسترس ها فراوانی می شوند که نحوه برخورد و بروز شادی توسط پدران در این باره می تواند بسیار کمک کننده باشد و بخش اعظم استرس های مادر را برطرف کند.این ابراز خوشحالی می تواند به شکل خرید هدیه،گل و یا برگذاری جشن دو نفره باشد.
  • بالا بردن اطلاعات خود و همسر با مطالعه کتاب های مرتبط با بارداری
  • همسر خویش را تشویق کنید تا سریعا پس از مثبت شدن تست بارداری یک پزشک و مامای خوب را برای خود انتخاب کند و تا پایان بارداری تحت نظر همان پزشک بماند.همچنین تا حد امکان خود نیز در روزهای مراجعه به پزشک همراه همسر خود باشید و سوالات لازم را از پزشک بپرسید.
  • در دوره بارداری اغلب خانم ها دچار تغییراتی در خلق و خوی خود می شوند. مانند کم حوصلگی،تحریک پذیری،افسردگی و مواردی از این دست که به علت تغییرات هورمونی می باشد.در اینجا نقش مرد به عنوان پدر و همسر این است که با درک موقعیت در حفظ آرامش خانواده و خانه تلاش کند.
  • در سه ماه اول بارداری اغلب خانم ها نسبت به برخی از طعم ها و عطر هاحساس شده و تهوع و استفراغ از جمله مشکلات شایع مادران در این سه ماه می باشد.بنابراین شما با دور نگهداشتن همسر خود از این عطرها و طعم ها می توانید به آرامش همسرو کودک خودکمک کنید.
  • در دوره بارداری حیوانات خانگی را در بیرون خانه نگهداری کنید.
  • در سه ماه اول بارداری احتمال بیشتری برای سقط جنین وجود دارد.گاها برخی از خانم ها خونریزی و لکه بینی را در این دوران دارند و یا سابقه سقط جنین را دارند که در این موارد بهتر است پدر با مرخصی های کوتاه مدت به کمک در کارهای منزل و مسائل مربوط به کودکان بزرگتر،همسر خود را تشویق به استراحت کند تا مشکلی برای جنین پیش نیاید.

 

 

 

 

 

 

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button