استرس در بارداری

استرس در بارداری

آیا می دانید استرس چقدر می تواند بر جنین شما تاثیر بگذارد ؟

آیا از انواع استرس های مختلف آگاهی دارید ؟

دوره بارداری از جمله حساس ترین دوران ، برای خانم ها محسوب می شود که چگونگی زندگی خانم ها تاثیر مستقیم بر جنین خواهد گذاشت . در این مقاله ما به استرس که یک آیتم مهم در بارداری است ، می پردازیم .

استرس چیست ؟

وقتی صحبت از استرسی ها می شود . اغلب ذهن ها متوجه استرس های روانیی و فکری می شود ولی استرس لزوما به معنای مفهوم ذهنی آن نیست و در فیزیولوژی می توان استرس را به دو نوع استرس روانی و استرس فیزیکی تقسیم کرد .

با این حال تظاهران فیزیولوژیک و رفتاری استرس های فیزیکی و روانی مشابه بوده و مکانیسم های عصبی و هورمونی مشابهی را درگیر می کنند .

 استرس-مادران-در-دوران-بارداری

استرس ها به انواع مختلفی از جمله :

استرس حاد

استرس حاد دوره ای

استرس مزمن

استرس استرس آسیب زا

استرس پیش از تولد نوزاد

استرس یک واژه کلی است که تعریف های گوناگونی از آن در رشته های زیست شناسی ، روان شناسی ، فیزیولوژی و علوم رفتاری وجود دارد . استرس می تواند هر پدیده یا حادثه ای تعریف شود که موجود را تهدید کرده و باعث بروز پاسخ فیزیولوژی و رفتاری او می شود . تعریف استرس در مادران باردار شاید از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار باشد ، زیرا هر عامل استرس زا علاوه بر تاثیر در خود مادر بر جنین او نیز اثر خواهد کرد . بدلیل ارتباط خونی مادر و جنین از راه جفت ، تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی مادر در جواب به استرس به جنین نیز خواهد رسی و باعث واکنش جنین خواهد شد .

باید در نظر داشت که با وجود شباهت های کلی ، جواب مادران مختلف به یک استرس معین ، یکسان نخواهد بود و عواملی مانند : ژنتیک مادر ، شخصیت مادر ، خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کنکد و خیلی از موارد دیگر می تواند پاسخ مادر به استرس را تحت تاثیر قرار دهد . از طرف دیگر جنین ها نیز با توجه به ژنتیک متفاوت جواب یکسانی نخواهد داد . با این حال مطالعه زیادی که در سال های اخیر و بر روی تعداد زیادی نمونه های انسانی و جانوری صورت گرفته ، توانسته است اثرات استرس های مختلف بر مادران باردار و رشد جنین و اختلالات بعدی شان را به صورت کلی مشخص نماید و به علاوه نشان دهد که محیط پس از تولد ، حالت های روحی و روانی مادر و نحوه مراقبت از نوزاد تازه متولد شده نیز عوامل مهمی هستند که می توانند بر رفتار های بعدی فرد اثر بگذارد .

انواع استرس برای مادران باردار

این گروه بندی بر طبق دوره های بارداری و تاثیری که هر دوره می گذارد تقسیم شده است :

مشکلات روزهای آخر بارداری و در حین پروسه ی زایمان

مشکلات روزهای آخر دوران بارداری و خود روند زایمان هم می تواند در بروز بسیاری ار اختلالات رفتاری و ادراکی موثر باشد .

استرس های روانی – اجتماعی

استرس های روانی در دوران بارداری ، شامل طیف وسیعی از استرس های محیطی مانند اختلافات خانوادگی ، فشار های کاری و اجتماعی ، وضعیت مالی ، انواع تهدید هایی مانند نزاع ، جنگ و ..و همینطور اختلالات درونی مانند اضطراب ، افسردی ، ترس و غیره را شامل می شود .

مرکز مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید. همچنین جهت ارتباط از طریق اینستاگرام هم می توانید اقدام نمائید.

استرس هاس فیزیولوژیک

این استرس شامل

تنش های حاصل از تغییرات هورمونی

تنش های حاصل از تغییرات عصبی – هورمونی

تنش های حاصل از سوء تغذیه

سوءتغذیه به این معناست که مادر توان تامین عناصر مورد نیاز برای رشد و تکوین جنین را ندارد در نتیجه جنین نیز دچار سوء تغذیه خواهد شد .

نتیجه گیری:

با توجه به حساس بودن دوره بارداری ، به تمام علائم های جزئی باید توجه شود که استرس جزعی از عامل هایی است که در صورت حاد بودن می تواند برای مادر و جنین مشکل ساز باشد .

مقالات مرتبط :

درمان استرس دوران بارداری

استرس مادران در دوران بارداری

تاثیر استرس مادر بر جنین در بارداری

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button