تاثیر رژیم غذایی بر شیر مادر

تاثیر رژیم غذایی بر شیر مادر

شیر مادر از جمله مواردی است که تمامی نیاز نوزاد را در دوران شیرخوارگی تأمین می کند. به همین دلیل تغذیه درست مادر  در دوران شیردهی، می تواند کاملا نیاز های بدن مادر و نوزاد را برآورد کند.

رژیم مناسب در دوران شیردهی

تامین پروتئین بدن

به منظور افزایش مواد غذایی موجود در شیر و همچنین افزایش کالری دریافتی، مادر باید پروتئین دریافت کند. این پروتئین هم می تواند از گوشت و هم گیاه دریافت شود. اما سهم پروتئین حیوانی بیشتر از پروتئین گیاهی است.

 نان و غلات، مواد لبنی و سبزیجات

در یک رژیم سالم برای دوران شیردهی باید لبنیات اختصاص داده شود. همچنین باید از نان و غلات حدود 8 تا 11 واحد غذایی مصرف شود. در یک رژیم سالم وجود میوه و سبزیجات تازه بسیار مهم است. مادران در زمان شیردهی مصرف میوه و سبزیجات را در اولویت قرار دهند. با این حال در خوردن مواد غذایی حد تعادل حفظ شود. این نکته را به یاد داشته باشید که از خوردن مواد نفاخ خوددرای کنید.

روغن کنجد

مصرف روغن کنجد به عنوان بهترین ذخیره  امگا 3 و چربی های ضروری و مفید می تواند در رشد مغز و شبکیه چشم نوزاد موثر باشد. روغن کنجد برای تامین کننده اسید های چرب مفید بوده و برای مادر و نوزاد بسیار مفید است.

تامین کلسیم و آهن

کلسیم و آهن دو ماده معدنی بسیار مهم در تغذیه مادران می باشد، که باید در دوران شیردهی به آن توجه نمایند. زیرا کلسیم و آهن از راه شیر به نوزاد منتقل می شود. پس برای تامین کلسیم حتما شیر کم چرب را در برنامه غذایتان لحاظ کنید. همچنین برای دریافت آهن مورد نیاز از حبوبات مانند عدس و لوبیا و از منابع گوشتی مانند دل و جگر استفاده نمایید.

فست‌فود نخورید

در دوران شیردهی از خوردن فست فود اجتناب کنید زیرا در این نوع از غذاها، ترکیباتی مانند نیتریت و نیترات وجود دارد. نیترات‌ها از جمله ترکیباتی است که باعث بروز سرطان می شود.

نوشیدن آب و مایعات

برخی براین باورند که مصرف زیاد آب می تواند شیر مادر را زیاد کند. این باور اشتباه است. اما دریافت آب تاثیر مثبتی بر روی شیر مادر دارد. در صورتی که مادر به اسهال مبتلا شده و یا در هوای گرم باشد که باعث از دست دادن آب بدن شود، باید آب زیاد مصرف کند.

مادر باید ماهی و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجاند و همیشه استفاده نماید.

سایر خدمان مرکز مامایی رویان مهر سلامت :

مشاوره قبل از بارداری 

مشاوره ژنتیک

آموزش های قبل از بارداری 

پیلاتس در بارداری

و ….

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button