درد شکم در بارداری

درد شکم در بارداری

آیا درد شکم در بارداری مورد خطرناکی می باشد؟ اگر دردهای شکمی شدید و طولانی مدت نیستند و با استراحت و تغییر وضعیت بهبود پیدا می کنند و با علائم خطری مثل لکه بینی و خونریزی، ترشحات غیرطبیعی، سوزش ادرار و انقباضات مداوم شکمی همراه نیستند نیازی به نگرانی نیست.

در چنین شرایطی دردها نه تنها نشانه بدی نیستند بلکه علامتی از کشیده شدن رحم و بافت های نگهدارنده آن هستند که می توانند نشانگر رشد نوزاد باشند.

در ماه های اول دوران بارداری اکثرا خانم ها به دلیل اینکه رحم در حال بزرگ شدن می باشد دردی در ناحیه زیرشکم احساس می کنند که این دردها معمولا شبیه به دردهای قبل از دوره قاعدگی می باشند. بر اساس فیزیک بدنی افراد دردها متفاوت اند. افرادی که چربی در ناحیه زیاد دارند دردها بیشتر می شود و همچنین آستانه درد در همه افراد متفاوت است.

همچنین علائمی که معمولا مادران از آن شکایت می کنند شامل تهوع و استفراغ ، سوزش معده و دوره ویار و … می باشد.

درد شکم در بارداری
درد شکم در بارداری

تهوع و استفراغ در بارداری

این نوع ناراحتی غالباً در ماه های اولیه آبستنی بر مادران باردار عارض می گردد. این نوع ناهمگونی های هاضمه ای از سه هفته اول حاملگی شروع می شود و تا پایان ماه چهارم ادامه پیدا می کند. بسیاری از حالات تهوع و استفراغ ها در هنگام صبح و موقع برخاستن از خواب پدید می آید. کاهش تهوع در بارداری با بهره گیری از برخی ترفند ها امکان پذیر است.

اگر حالات تهوع و استفراغ از حالات طبیعی خود خارج گردد و ناراحتی های زیادی را برای فرد آبستن فراهم آورد، توصیه می شود که به پزشک مراجعه شود.

سوزش معده در بارداری

ترشیدگی و احساس سوزش در مری و معده در زنان حامله بسیار رایج بوده و یکی از شایع ترین ناراحتی های آنها به شمار می رود. این ناراحتی به احتمال زیادی تا زمان تولد کودک نیز تدوام دارد. علت چنین ناراحتی کاهش فاصله میانی معده و مری و گستردگی راه عبور غذاست. بدین علت که مقدار اسید افزایش می یابد و سوزش بیشتر می شود.

برای رهایی از چنین ناراحتی آسان ترین راه درمان تهوع و استفراغ بایستی از خوردن مواد غذایی اسیدی و ترشی و غذاهای پرچرب و دیر هضم اجتناب کرد. مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر با دانش روز دنیا بهترین توصیه های دوران بارداری را در همه زمینه ها از جمله درمان درد شکم در بارداری ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به مرکز با شماره 33 81 35 02144 و 50 35 35 02144 تماس بگیرید.

دوره ویار و اجتناب از غذا

در بسیاری از زنان آبستن دیده شده است که نسبت به برخی غذاها یا نوشیدنی ها و میوه جات اشتهای شدیدی پیدا می کنند و سعی دارند به هر نحوی که شده آن را تهیه کرده و به مصرف برسانند. گاهی مشاهده می شود برخی زنان حتی به بوی خاک و یا سایر چیزها رغبت نشان می دهند یا برخلاف این ممکن است زنان آبستن از خوردن برخی غذاها اجتناب ورزد. حالت ویار و یا اجتناب از غذا که دو واکنش متفاوت از همدیگر هستند به نیازمندی های ارگان های بدن ارتباط دارد.

یبوست در بارداری

سه دلیل بر بروز چنین بیماری و ناراحتی متصور است ابتدا اینکه شکم و رحم به خاطر گستردگی و بزرگی خود بر روده ها فشار وارد می کند و آن ها را از فعالیت همیشگی خود باز می دارد. این عمل باعث می گردد که ترشح مواد هاضم در روده ها کمتر شده و یبوست به وجود آید.

Check Also

نقشه-کلی-لیبر

مراحل لیبر زایمان

نقشه کلی لیبر (مراحل زایمان طبیعی) امروز قصد داریم با مقایسه لیبر و کوهنوردی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button