درمان کیست تخمدان

  • كیست تخمدان چیست؟

كیست تخمدان از توده های شبیه كیسه جداره دار که داخل آن مقداری مایع می باشد تشكیل شده است.

 

این کیست ها که یک بیماری بسیار شایع در زنان بوده و پیدا شدن آن مربوط به سن خاصی نمی باشد. طبق نظر متخصصان این حوزه، دلیل اولیه پیدایش کیست تخمدان، اختلال در تخمک گذاری است. در واقع اكثر این کیست ها به دلیل عدم تخمک گذاری است؛ چراکه در حالت طبیعی فولیكولی ایجاد کننده «تخمک» در روز چهاردهم بعد از قائدگی، دچار پارگی شده و تخمک آزاد می شود اما این اتفاق در بعضی از افراد رخ نمی دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبدیل به كیست می شود.

زیادی هورمون پرولاکتین (هورمون محرک تولید شیر) دلیل دیگر پیدایش وجود کیست می باشد.علاوه بر این دو دلیل اختلالات  تیروئیید و سایر مشکلات هورمونی نیز می تواند باعث به وجود آمدن کیست تخمدانی شوند.

  • انواع کیست تخمدان

كیست ها انواع مختلف دارند ولی كیست های ساده شایع ترین نوع آن ها هستند. اکثر این کیست های تخمدانی  در طول چرخه قاعدگی رخ داده و معمولاً خوش خیم هستند. ولی در مواردی، این كیست ها می تواند بدخیم و خطرناک باشند و سبب بروز مشکلاتی مانند ناباروری شوند.

  • علائم کیست تخمدان

در اکثر موارد کیست های تخمدانی به طور طبیعی و خود به خود بعد از به وجود آمدن ناپدید می شوند. اغلب کیست های تخمدان مشکلی ایجاد نمی کند و فرد مبتلا از وجود آن ها آگاه نمی باشد. درمواردی وجود این کیست ها دارای نشانه هایی می باشند. بعضی از این علائم عبارتند از:

درد در هنگام دفع مدفوع، بی نظمی های در سیکل قائدگی، درد در هنگام برقراری رابطه جنسی، درد در پایین کمر، فشار در ناحیه مثانه، احساس تهوع، بی اشتهایی و… .

  • جراحی کیست تخمدان

درمان و تجویز دارو برای کیست تخمدان، با ارزیابی نوع و اندازه کیست، شرایط بیمار انجام می شود.

در صورتی که کیست هایی که فرد مبتلا دچار مشکل کرده با روش‌های دارویی نتوان درمان کرد از جراحی کیست تخمدان استفاده می شود.

در جراحی کیست تخمدان ابتدا لاپاروسکوپی برای تعیین محل کیست بکار گرفته می شود و سپس یک یا دو برش ایجاد می شود تا بتواند کیست ها را خارج کرد. جراح در صورت امکان حین برداشتن کیست تخمدان، تلاش ب حفظ تخمدان دارد چرا که وجود آن برای باروری ضروری است. این جراحی با بیهوشی کامل انجام گرفته و  بیمار با صلاح دید متخصص می تواند روز بعد مرخص شود.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button