سوالات متداول درباره لاپاراسکوپی

 

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یکی از نوعی جراحی است که با استفاده از آن می توان عارضه هایی مانند اختلال در لوله‌ها، کیست تخمدان، اندومتریوز و سل را که موجب نازایی می‌گردند را در بیمار شناسایی کرد. در طی آن جراح متخصص به وسیله یک برش کوچک در ناحیه مورد نظر، می‌تواند تلسکوپ مخصوص وارد شکم شده و درنتیجه می توان اعضای لگنی یک زن نابارور را مشاهده کرد. درواقع از لاپاراسکوپی برای مشاهده مشکلات موجود در رحم، تخمدان ها و لول ههای رحمی استفاده می گردد. با این روش اگر مشکلی در فرد وجود داشته باشد علاوه بر شناسایی آن، می توان عارضه شناسایی شده درمان شود.

 

چه زمانی نیاز به لاپاراسکوپی است؟

لاپاراسکوپی زمانی توسط متخصص تجویز می شود که با سایر تست های پزشکی مثل سونوگرافی و رادیولوژی نتوان علت ناباروری را در بیمار مشخص کرد. در کل عمل لاپاراسکوپی بعد از انجام بررسی های لازم صورت خواهد گرفت.

اکثر پزشکان این حوزه متعقدند که لاپاراسکوپی یک عمل‌ جراحی می باشد بهتر است تا زمانی که دیگر بررسی‌های پزشکی تکمیل‌ نشده اند انجام آن به تاخیر بیافتد.

طریقه انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا بیمار روی یک تخت شیب دار قرار داده شده و ناحیه شکم که قرار است برش ها داده شود استریل می گردد. جهت شل شدن عضلات و عدم احساس درد به بیمار بیهوشی عمومی داده شده و با فراهم شدن شرایط جراحی یک برش کوچک نزدیک ناف زده داده شده و تروکار لاپاراسکوپی از طریق این برش به داخل فرستاده می شود. علاوه بر این برش یک برش دیگر در زیر آن ایجاد تا جراح بتواند اعضای مورد نظر را بررسی نماید.

 

چه مواردی باید قبل از لاپاراسکوپی انجام شود؟

نکاتی وجود دارد که قبل از جراحی لاپاراسکوپی باید بیمار رعایت کند، مانند نخوردن موادغذایی و خالی بودن معده. اگر فرد سابقه بیماری و یا قبلاً جراحی داشته باید پزشک خود را در جریان بگذارد. بهتر است قبل از اقدام به جراحی مواردی مثل انجام یک یکسری آزمایشات به منظور اطمینان از عدم آسیب به سلامتی بیمار با انجام جراحی صورت گیرد.

 

دوره بهبودی چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان این دوران متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی بیمار پس از چند ساعت ترخیص می‌شود و گاهی لازم است یک تا چند روز بستری شود.

بیمار در قسمت های مختلف بدن که تحت تاثیر جراحی بودند، پس از عمل احساس درد خواهد کرد. به عنوان مثال ناف حساس و دردناک می شود. همچنین بیمارممکن است تا پایان روز حالت تهوع داشته باشد. برای کاهش متخصص دستورات لازم را به بیمار اطلاع داده و داروهای مسکن برای کاهش درد و آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت تجویز می‌کند.

توصیه می شود بیمار چند روز تا چند هفته استراحت کرده و فعالیت‌هایش را در این مدت متوقف کند. پس از گذشت چند روز و بهبودی کامل فرد می تواند به روند زندگی عادی خود برگردد.

لاپاراسکوپی چه عوارضی دارد؟

  • آسیب دیدن عروق خونی شکم و ساختارهای لگن
  • آسیب عصبی
  • امکان وجود واکنش‌های آلرژیک
  • لخته شدن خون
  • تحریک پوست

همچنین شرایطی وجود دارد که می تواند عوارض ناشی از لاپاراسکوپی را افزایش دهند. مانند چاقی مفرط یا زیاد لاغر بودن، داشتن آندومتریوز شدید، وجود عفونت لگن، بیماری های روده، سابقه جراحی شکم در گذشته و موارد دیگر.

با تشکر مدیریت سایت مرکز مشاوره و خدمات مامایی رویان مهر سلامت

 

Check Also

یوگا در دوران بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟

یوگا در بارداری از چند ماهگی شروع شود؟ امروزه زوج های جوان نگرانی های زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button