هفته سی وسه بارداری

هفته سی وسه بارداری
تغییرات جنین

در این هفته همه حسهای جنین خوب رشد و تکامل پیدا کرده به خصوص حس شنوایی و به وسیله آن به صداهای دنیای جدیدی که به آن وارد می شود عادت می کند.اگر شما یا همسرتان برایش آواز بخوانید بعد از تولد به خوبی با صدا آرامش می گیرد.
بندناف 50 سانتیمتر طول دارد و 2-1 سانتیمتر هم پهنا دارد طول جنین 5/43 و وزن آن 1810 گرم است.فشار داخل بند ناف و لغزندگی آن مانع از گره خوردن آن می شود و اگر هم این اتفاق می افتد به طور معمول خودش باز می شود.
جنین گاهی تا 200 گرم در هفته چاق می شود چروکها و رنگ سرخ او کمتر شده و اکثر استخوانها در حال سفت شدن هستند ولی جمجمه هنوز نرم بوده و استخوانهای جمجمه کاملا به یکدیگر چسبیده اند و این امر به او کمک می کند تا راحت تر از مجاری زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید.
تغییرات مادر
طول رحم در این هفته 32 سانتیمتر است
ممکن است درد یا کرختی در انگشتها ،مچ و دستهای خود حس کنید.بافتهای مچ دست ممکن است متورم شوند و فشار در کانال استخوانی مچ افزایش میابد.عصبهایی که از راه همین مجرا عبور می کنند تحت فشار قرار می گیرند که سبب بی حسی ،خارش تیرکشیدن ،سوزش و درد مبهم حس می کنید
بدخوابی زودتر به سراغ شما آمده و تکرر ادرار و خوابهای آشفته ممکن است شما را رها نکند.
پیشنهادات و اقدامات
در این هفته های آخر بیشتر استراحت کنید و نیروی بیشتری ذخیره کنید و از کارهایی که مادر را خسته می کند بپرهیزید.
می توانید برای کاهش مشکلات مچ از مچ بند استفاده کنید یا هنگام خواب یک یک بالش زیر مچ دستتان بگذارید تا مچ دست بالاتر از سطح بدن باشد.هنگام خواب یک بالش بین پاها و زیر خود قرار دهید یا چند بالش زیر سر خود قرار داده و سعی کنید در حالت نیمه نشسته بخوابید.
برای اکثر خانمها روابط جنسی در دوران حاملگی تا قبل از پاره شدن کیسه آب و فرا رسیدن زایمان مشکلی ایجاد نمی کند .با این حال توصیه می شود که در هفته های آخر آمیزش با استفاده از کاندوم باشدیا اصلا انجام نشود.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button