هفته سی و هشت بارداری

هفته سی و هشت بارداری
تغییرات جنین
دراین هفته کوچولو شما کامل برای تولد آماده است ولی امکان دارد هنوز چند روز یا چند هفته درون شکم باقی بماند.بندناف ممکن است بیشتر از یک مترطول داشته باشد که نادر است جگر بزرگ جنین نمای گردی را به شکم می دهد.پوست چروک ولی روشن است .شکافهای روی جمجمه هنوز بهم نچسبیده اند که هنگام زایمان این شکافها به داخل هم می روند و اندازه سر نوزاد کوچکتر می شود .و در سال اول زندگی کامل بسته می شود .مجاری اشکی هنوز به طور کامل رشد نکرده است و بنابراین در هفته های اول زندگی نوزاد گریه های بدون اشک دارد .
قفسه سینه شکل مشخص تری دارد و ریه ها سورفاکتانت تولید می کنند که به بیرون دادن هوای ریه ها کمک می کند بدون آنکه کیسه های هوایی چروک شوند.
کوچولو حسابی چاق و تپل است 3400-2720 گرم وزن البته اگر پسر باشد ممکن است سنگین تر باشد و8/50-2/48 طول دارد. محکم چنگ می اندازد.اندامها در حد نهایی رشد هستند ولی ریه ها و مغز او تا مدتی پس از تولد به رشد خود ادامه می دهد.عنبیه او در ماههای اول پس از تولد رنگدانه بیشتری می گیرد.
او در این زمان تمام مایعات و چربی های اطراف خود را گوارش می کند و تمام این ترکیبات عجیب را به ماده تیره رنگی به نام مکونیم تبدیل می کند.
تغییرات مادر
به روز موعد نزدیک می شوید ممکن است این روزهای آخر دیگر برایتان سخت باشد.هیجان می تواند تو را خسته کند ولی به یاد داشته باش به هر مسئله ای از نوزاد که فکر می کنی اصل موضوع خودت هستی.
خواب در طول شب برای شما سخت تر شده است و خواب راحت ندارید.تورم پاها در این هفته های نهایی طبیعی است. اما اگر در دستها و صورت با افزایش شدید وزن ،سردرد و تاری دید و درد بالای شکم همراه بود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.شاید نشانه وضعیت بد پره ا باشد.
از این هفته مایع زرد رنگی به نام آغوز شروع به تشکیل و ترشح از نوک سینه می شود که سرشار از آنتی بادی هاست و به حفظ سیستم ایمنی نوزاد بسیار کمک می کند.سر جنین بسیار به مثانه ات فشار می آورد.تکرر ادرار بیشتر می شود .باید با مصرف زیاد مایعات مناسب آب مورد نیاز بدن را تامین می کند . از دیگر عتائم متداول :افزایش ترشحات واژینال،اسهال،تورم پاها،مشکلات خواب و خستگی زیاد یا انرژی اضافی و سینه های بزرگ تر است.
پیشنهادات و اقدامات

سعی کنید در طول روز بخوابید. و به حرکات کودک خود توجه داشته باشید. با اینکه فضای اطراف او خیلی تنگ تر شده است اما هنوزم باید فعال باشد.همسر خود را تشویق کنید تا آرامش داشته باشد و کارهایی که دوست دارد انجام دهد زیرا بعد از تولد نوزاد وقتی برای تفریح نخواهد داشت.
مطالب مربوط به نحوه مراقبت از نوزاد را مطالعه کنید. حداقل در مورد هفته های اول تولد نوزاد مطالب لازم را فرا بگیرید.با علائم وضع حمل غیر واقعی آشنا شویدبه صورتی که حالتهای درد و ناراحتی شما با تغییر وضعیت بدن از بین برود در حالی که در وضع حمل واقعی اگر خوابیده اید و بلند می شوید درد نباید از بین برود.در علائم وضع حمل غیر واقعی دردها از جلو شروع می شوند در حالی که در وضع حمل اصلی دردها از پشت شروع شده و کم کم به جلو می آیند.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button