هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری
تغییرات جنین
کوچولو حدود 260گرم و 15سانتیمتر طول دارد به اندازه یک کدو سبز کوچک.
کوچولوی شما در این هفته بسیار پر جنب و جوش است و جای زیادی در رحم دارد.مخصوصا وقتی می خواهی شروع به استراحت کنی او شروع به حرکت می کند. با آنکه رشد کرده ولی هنوز لاغر است.چون لایه چربی زیر پوست به اندازه کافی قطور نشده است .کوچولوی شما تنفس را تمرین می کند .آب را به درون ریه ها می برد و دباره بیرون می دهد یعنی نفس می کشد.موهای جنین در حال جوانه زدن است .این دوره برای رشد اندامهای حسی او بسیار حساس است .مغز او قسمتهای ویژه ای برای بویایی و چشایی و شنوایی و بیناییو لامسه ایجاد می کند.در ضمن یک لایه چرب به نام ورنیکس پوست کودک را می پوشاند تا از این همه مدت در آب ماندن او محافظت کند در ضمن این پوشش لیز بعدها کمک می کند مجرای زایمان را راحت طی می کند.

تغییرات مادر
رحم شما هم اکنون در کنار ناف شما قرار دارد.در طول این هفته ممکن است در قسمت پایین شکم خود احساس درد داشته باشید که این درد تا کشاله ران شما ادامه داشته باشد که مربوط به لیگامان گرد است.ممکن است در مچ پا،دست و یا در انگشتانتان ورم مشاهده کنید مخصوصا صبحها که از خواب بیدار می شوید .طول رحمت الان 18-16سانتیمتر است.در اثر افزایش استروژن ممکن است کف دستها قرمز شود یا لکه های قهوه ای رنگ بر روی پوستتان مشاهده شود .این لکه ها پس از زایمان از میان می رود و به دلیل افزایش موقت ملانین است.

اقدامات و پیشنهادات ما
بین 19-16هفته احتمالا سونو برایتان می نویسند که علاوه بر تشخیص ناهنجاری های جنین رویت احشاء داخلی و اندامهای کوچک جنین امکانپذیر می شود .برای بهتر شدن ورم مچ ها می توانید مچ ها را چند بار در یک جهت مقابل بچرخانید و از هر فرصتی که به دست می آورید استفاده کنید. و پا ها را به سمت بالا دراز کنید و از پوشیدن لباسهای تنگ خودداری کنید .یا دستت را چند بار مشت و باز کن .
برای جلوگیری از افزایش لکه های پوستی خود را زیاد در معرض نور خورشید قرار ندهید.لطفا خود سرانه از کرمهای لکه بر استفاده نکنید چون ممکن است حاوی موادی باشند که مصرف آنها در دوره بارداری ممنوع است.
از آنجایی که کودکتان دیگر صدایتان را می شنود با او صحبت کنید یا برایش آواز بخوانید.
هفته نوزدهم بارداری

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button