هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری
تغییرات جنین
از غضروفهای کوچولوی شما حالا دیگر استخوان تشکیل می شود حدود 10طول 80گرم وزن دارد.کوچولوی شما هم اکنون عمل دم و بازدم را به جای هوا با مایع آمینوتیک شروع می کند که به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک می کند.با آنکه چشمانش بسته است ولی خیلی خوب می تواند نور را تشخیص دهد و اگر شما نوری را به شکم خود بتابانید کودک شما روی خود را از نور برمی گرداند.
اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است مخصوصا که مزه شیرینی که شما می خورید را ممکن است بیشتر دوست داشته باشد.صداها را می شنود ولی تصویر خاصی از صداها ندارد و فقط مثل یک ضبط صوت عمل می کند.

تعغییرات مادر
اگر دردی در کشاله ران احساس کردید مشکلی نیست و دلیلی ندارد نگران نباشید.این دردها به دلیل کشیده شدن و بزرگ شدن رحم است.این درد ممکن است موقع بلند شدن سریع ،چرخش در حالت خوابیده یا پیاده رویی ایجاد شود .موقع این دردها خم به جلو میتواند کمک کننده باشند.هرچند این دردها به زودی از میان می روند.
احتمالا تا الان 2کیلو گرم یا بیشتر وزن اضافه کرده اید.
افزایش هورمون استروژن ممکن است باعث گرفتگی بینی شما شود چون به علت تورم غشاء مخاطی بینی ،مخاط بیشتری تولید می شود حتی ممکن است پرخون شود و گشاد شدن رگها به علت افزایش حجم خون باعث شود خون دماغ شوید.
ممکن است فشار آوردن به رحم به دیافراگم کمی برای شما احساس تنگی نفس ایجاد کند ولی در صورت کبود شدن ناخنها ،تپش قلب شدید و تنگی نفس بیش از حد حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر سایز پاهایتان بزرگ شده به خاطر تولید هورمون پروژسترون است.

Check Also

ورزش-در-بارداری

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری آیا ورزش در دوران بارداری موثر است؟ چه ورزش هایی در بارداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button