چسبندگی لوله ها درنازایی

چسبندگی لوله ها درنازایی
لوله های رحم عضوی بسیار مهم است که درواقع نقش آزاد راهی برای تخمک و انتقال آن به داخل رحم ازتخمدان ها را برعهده داردعلاوه براین انتقال ملاقات تخمک واسپرم ولقاح هم درون این لوله ها انجام می گیردو هرگونه اختلال در لوله های رحمی ومسیر این انتقال و لقاح ایجاد شودمنجر به نازایی می شود.
این لوله های دوگانه که لوله فالوپ هم نامیدهمی سود ازدو گوشه بالای رحم به طول 10سانتی مترخارج می شودو درنهایت با یک انتهای چتری یا شیپوری شکل روی تخمدانها قرارمی گیرد. دارای چارقسمت است قسمت داخل آن حدود1سانت است که درون ضخامت دیواره قرارمی گیردتنگه یا اسیرس که دقیقا محل اتصال لوله به رحم است.آمپول گشادترین قسمت لوله است وبیشترین طول لوله راتشکیل می دهدولقاح در آن صورت می گیرد.اینفاندیبولوم یاشیپورکه تخمک را ازتخمدان تحویل می گیرد.
عوامل موثردر ایجاد چسبندگی ها
عواملی که درچسبندگی لوله هاموثرندشامل :عفونت،باعث التهاب لوله ها می شودو مخصوصا اگر عفونت ها عودشوند،ودرمان درست هم انجام نمی گیردوباعث چسبندگی می شود.انواع جراحی های مکررمثلا شایع ترین آنهاکه آپاندیسیت است.مخصوصا اگرپاره شودعفونت درمحیط لگن باعث تورم والتهاب شدیدمی شودکه خود چسبندگی می دهدکه می تواند یکطرفه یا دو طرفه باشد.جراحی کیست تخمدان ،فیبروم رحمی وجراحی های داخل لگن هم باعث چسبندگی می شود.گاهی سزارین بیماری آندومتریوز که بیماری رایج وشایعی است فیزمی تواند باعث چسبندگی رحم شود که خود با بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل به بارداری میزان این بیماری افزایش می یابد.
علائم و نشانه ها
درد لگنی زیادشودهنگام پریودمخصوصا در روزهای آخر پریود.دردهنگام نزدیکی ،لکه بینی قبل ازعادت ماهیانه،یا گاهی وجود خون در ادرار یا مدفوع ،کمر درد و درد همراه با انقباضات روده ای و نازایی.
پیشگیری و درمان
بهترین پیشگیری معاینات دوره ای سالانه دو بار توسط پزشک ،درمان سریع و به موقع عفونت ها و ترشحات انجام سالانه آزمایش پاپ اسمیر. پس از ازدواج پیشگیری به مدت طولانی توصیه نمی شود.و بهتر است دو سال پس از ازدواج اولین بارداری را داشت.و درمان با نوعی روش آندوسکوپی تحت بی هوشی یاهمان هیستروسکوپی انجام می شود.که وسیله دیدن از دهانه رحم وارد حفره رحم می شودو بررسی انجام می شود.با عمل جراحی یا لاروسکوپی می توان چسبندگی های اطراف لوله رحمی را باز کرد.

Check Also

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری آنفولانزا آماری که برای بیماری آنفولانزا اعلام می شود، سالانه حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button